Ledelse av høyt spesialiserte medarbeidere

Lær å lede kompetente og høyt spesialiserte medarbeidere slik at de beholder motivasjonen og organisasjonen får glede av deres kompetanse.

Confex har nærmere 20-års erfaring med kursing av ledere i både privat og offentlig sektor.

Om kurset:

Om kurset:

  • Få økt kunnskap om hvordan lede i en kompetansesterk organisasjon med høyt spesialiserte medarbeidere
  • Du får utvikling og bevisstgjøring av eget lederskap og hvilke sider du bør jobbe med
  • Slik blir du bevisst på hvilken lederstil som fungerer best i ulike situasjoner
  • Nyttige råd om hvordan kommunisere godt med ulike typer
  • Slik oppnår du tillit og troverdighet når medarbeiderne er flinkere enn deg
  • Få verktøy for å utvikle et godt og robust team

Ulike typer høyt spesialiserte medarbeidere har behov for ulik type ledelse.

Mange ledere har erfaring med at tradisjonell ledelse ikke fungerer optimalt på denne gjengen, og de stiller seg derfor spørsmålet: Hvordan skal jeg lede disse kompetente og høyt spesialiserte medarbeiderne slik at de beholder motivasjonen, og organisasjonen får glede av deres kompetanse? Hva skal jeg gjøre for å oppnå tillit og respekt blant dem jeg leder?

Det er stadig vanligere at medarbeiderne er flinkere enn sjefen. Høyt spesialiserte medarbeidere finnes på mange områder og i mange organisasjoner.

De kan være ingeniører, IT-eksperter, lærere, sykepleiere, leger, psykologer, jurister, designere, økonomer, forskere, analytikere, kunstnere, idrettsutøvere, konsulenter osv. De kan være nyutdannet, eller ha opparbeidet kunnskap gjennom mange års praktisk arbeid. De kan være høyt utdannet eller selvlærte. Felles for dem er at de ofte har mer kunnskap om fag, produkter og prosedyrer enn sin egen leder.

Denne type medarbeidere har ofte et sterkt og lidenskapelig forhold til jobben, og vil ved riktig ledelse være avgjørende for organisasjonens resultater, innovasjon og utvikling. På den annen side kan de, hvis de opplever seg misforstått av sin leder, utvikle seg til demotiverte og vanskelige medarbeidere.

På kurset lærer du mer om Hein-modellen og de fire arketypene:

  • Primadonnaen – drevet av et kall og vil kjempe for saken
  • Den introverte prestasjonsjageren – trives best når han kan jobbe uforstyrret med krevende problemstillinger
  • Den ekstroverte prestasjonsjageren – stimuleres av resultater og ros
  • Pragmatikeren – opptatt av balanse mellom jobb og privatliv

Kurset er bygget opp med en rekke praktiske caser: 

  • Hvordan håndtere like utfordringer i ledelse av de høyt spesialiserte
  • Suksesskriterier i ledelse av de kompetente og hva som garantert gir fiasko
  • Praktisk handlingsplan med milepæler for alle som vil lykkes med å lede kompetente team
  • Coaching av medarbeidere – hvordan bistå medarbeider i å finne løsninger og gjøre prioriteringer

Lær å skape gode resultater gjennom god ledelse av spesialister og høyt kompetente medarbeidere. Meld deg på i dag.

Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, morgenkaffe/te

    09:00

    Velkommen v/Confex

    09:05

    Lederrollen i kunnskapsbedrifter

    Hva kjennetegner dagens kunnskapsbedrifter
    Hvordan oppnå tillit og respekt når lederrollens autoritet utfordres
    De høyt spesialiserte og deres behov for lederskap
    Hvordan lede en gjeng med individualister slik at det blir lik praksis, opplevelse av at det er en bedrift og at man jobber mot et felles mål

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Lederstiler av de høyt spesialiserte

    Ulike typer av høyt spesialiserte medarbeidere har behov for ulik type ledelse
    Hein-modellen og de 4 arketypene:

    o Primadonnaen - drevet av et kall og vil kjempe for saken
    o Den introverte prestasjonsjageren - trives best når han kan jobbe uforstyrret med krevende problemstillinger
    o Den ekstroverte prestasjonsjageren - stimuleres av resultater og ros
    o Pragmatikeren - opptatt av balanse mellom jobb og privatliv

    Hva gjør du når medarbeidere blir demotiverte og i verste fall saboterende


    13:45

    Pause

    14:00

    Coachende lederskap - veiledning og coaching av medarbeidere

    Hvorfor er coachende lederskap viktig når du skal lede de kompetente
    En enkel teknikk for coaching og tips til hvordan gjøre det
    Gode spørsmål du kan bruke

    15:30

    Takk for i dag!

  • Dag 2

    08:45

    Velkommen til kursets andre dag! Ta deg tid til en kopp kaffe før vi starter

    09:00

    Kommunikasjon og motivasjon

    Ikke alle motiveres av det samme. Lær hva som motiverer de forskjellige typene og hvordan du som leder kan tilrettelegge for motivasjon.
    Spesielt noen typer har utfordringer med samarbeid: Skap forståelse blant medarbeiderne for hverandres særegenheter.
    Mange medarbeidere misliker møter og tradisjonell ledelse. Hvor mye eller hvor lite kommunikasjon er optimalt.
    Hvordan formulerer du budskapet slik at det aksepteres

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Team og teamprosesser

    Mange høyt kompetente er individualister. Hvordan balansere individuell jobbing og teamarbeid, og unngå at de ikke bare er opptatt av eget fagområde
    Å skape robusthet i teamet: Etablering av sosiale relasjoner og åpenhet, uansett om medarbeider er ekstrovert eller introvert
    Resultatledelse som lederverktøy for å lykkes med teamet

    o Visjon, mål og verdier som lederverktøy
    o R.O.T.U.R.A - huskeliste for gode mål
    o Metodikk for oppfølging som skaper engasjement og forpliktelse

    15:30

    Takk for denne gang! Lykke til med ny kunnskap


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Omslag for Ledelse av høyt spesialiserte medarbeidere

    Last ned en utskriftsvennlig versjon av kursbeskrivelsen

    Brosjyre for: Høst 2017

    Kursholdere

    Kursholdere

    • Person
      Vivi-Ann Hilde

      Vivi-Ann Hilde er partner i konsulentselskapet Considium, som bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Vivi-Ann er siviløkonom fra NHH og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjer. Hun har stor faglig tyngde, og er fast kursleder på flere av... Les mer

    ´
    Kurssted

    Kurssted

    Scandic Victoria

    • 16 - 17 okt.

    Adresse

    Rosenkrantz' gate 13 0121 Oslo (Vis i Google Maps)

    Telefon: 24147000

    E-post: victoriaoslo@scandichotels.com

    Nettsted: Klikk her

    Scandic Oslo City

    • 14 - 15 des.

    Scandic Oslo City er et utmerket sted for konferanser og forretningsmøter med vårt moderne konferansesenter. Restauranten Bjørvigen Mat & Vinhus og den koselig lobbybaren er perfekte for forretningslunsjer. Takket være vår sentrale beliggenhet er Scandic Oslo City en perfekt base for enten å utforske Oslo til fots eller med offentlig transport da vi ligger ved siden av Oslo sentralstasjon.

    Adresse

    Europarådets Plass 1 0154 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: +47 23 10 42 00

    E-post: oslocity@scandichotels.com

    Nettsted: Klikk her

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Corinne Hilde Fjellås

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post chf@confex.no eller telefon 938 66 666

    Påmelding

    16 - 17 okt. Se flere datoer

    Ledelse av høyt spesialiserte medarbeidere

    Oslo på Scandic Victoria

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.