Slik lykkes du med å vinne anbud i offentlig sektor

Bli tryggere, tydeligere og mer effektiv i offentlige anbudsprosesser

Tala & engagera

Oppdater deg på gjeldende regelverk og bli en vinner!

Bilde
Du kan trygt velge det kursformatet som passer deg best

Du kan trygt velge det kursformatet som passer deg best

Siden mars 2020 har vi gjennomført over 400 digitale kurs med fantastiske tilbakemeldinger fra dere. Det digitale formatet har kommet for å bli, men til høsten vil vi endelig også kunne tilby klasseromskurs igjen.
Her kan du lese i detalj om hvordan vi følger myndighetenes anbefalinger og om våre fleksible regler for ombooking.

Om kurset:

Vil du lære hvordan du kan vinne flere offentlige anbud?

Få en innføring i anskaffelsesregelverket og få rede på hvordan din virksomhet svarer på konkurransegrunnlaget i anbudsprosessen! Du får også vite hvordan du går frem i prosessen fra kunngjøringstidpunktet, og til tildeling av kontrakt. 

Offentlig sektor anskaffer varer og tjenester for 500 milliarder hvert år. Fra et leverandørsynspunkt er det viktig å ha klart for seg hva oppdragsgiver kan og skal vektlegge i forhold til kvalifikasjons- og tildelingskriterier. Vil du lære deg det grunnleggende og potensielt øke din markedsandel?

Det vil også bli fokus på deltakernes egne utfordringer og diskusjoner knyttet til egne erfaringer i anbudsprosessen. Verktøyene og arbeidsmetodene du lærer på kurset, kan du ta i bruk umiddelbart når du er tilbake på arbeidsplassen. 

Gi deg selv og virksomheten muligheten til å lykkes i større grad med offentlige anbud. 

Meld deg på kurset i dag!

Målgruppe  
Leverandører som deltar i offentlige anbudskonkurranser, alle som jobber direkte mot eller har tilknytning til offentlige anbud.

 
Neste steg for deg?

Læringsutbytte

  • Innføring i begreper og gjeldende regelverk
  • Hvordan identifisere kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav i konkurranser
  • Hvordan svare på konkurransegrunnlag
  • Innsyn, klageprosesser og rettslige prosesser
  • Hvordan gjennomføre forhandlinger med offentlige oppdragsgivere

 

Fordeler med kurset

  • Bli oppdatert på gjeldende regelverk
  • Bli bedre forberedt til fremtidige anbudsprosesser
  • Øk sjansene for å ta markedsandeler i din bransje
  • Erfaringsutveksling med likesinnede fra ulike bransjer
  • Utvid nettverket 

 

Til deg som velger å gjennomføre kurset digitalt

  • Samme innhold som åpent klasseromskurs – kun teknikken skiller
  • Undervisningen foregår live, enten via Zoom eller Teams
  • Samme fellesskap og erfaringsutveksling som i et klasserom, bare på en annen måte
  • Læringsplattformen vi bruker er sikker og enkel å koble seg opp på - hvor enn du er
  • Invitasjon med lenke til kurset får du fem dager før kursstart

Sterkt gjennomført. Flinke og pedagogiske kursholdere som forklarte reglene godt med fine eksempler!

Karine Harildstad, Management Coordinator, Invacare Corporation
Program

Program

Dag 1

08:30 Ved fysisk kurs: Registrering, morgenkaffe og te

08:45 Ved digitalt kurs: Innlogging

09:00 Dagen starter

 

Introduksjon
  • Anskaffelsesregelverkets plassering i en kontrakts livsløp
  • Bakgrunnen for, og formålet med, regelverket om offentlige anskaffelser
  • Kort om det videre programmet samt introduksjon av kursdeltakerne
 
Konkurranseformer
  • Begrepsavklaring
  • Terskelverdier og kunngjøringsplikt
  • Tilbudskonkurranse, anbudskonkurranse eller konkurranseformer med forhandlinger
  • Begrenset eller åpen konkurranse

 

11:30 - 12:30 Lunsj

 
Kvalifikasjonsfasen
  • Formålet med kvalifikasjonskrav
  • Hvilke krav kan oppdragsgiver stille
  • Tolkning og evaluering av kvalifikasjonskrav (rammene for oppdragsgivers evaluering)
  • Dokumentasjon av kvalifikasjonskrav og bruk av ESPD-skjema 
 
Tilbudsfasen
  • Identifisering av oppdragsgivers behov (tolkning av konkurransegrunnlaget)
  • Kravspesifikasjoner
  • Tildelingskriterier, underkriterier og vekting
 
Caseoppgaver og diskusjon

 

15:30 Kursdagen avsluttes.

Dag 2

08:45 Oppmøte/innlogging og morgenkaffe

09:00 Dagen starter

 
Hvordan unngå avvisning av tilbudet
  • Formalfeil
  • Avvisning på grunn av forhold ved leverandøren
 
Avvisning på grunnlag av forhold ved tilbudet
  • Vesentlig avvik til konkurransedokumentene
  • Forbehold til kontrakt
  • Avvik til kravspesifikasjon, og prissetting av dette
  • Når blir et forbehold eller avvik vesentlig?
 
Caseoppgaver og diskusjon

 

11:30 - 12:30 Lunsj

 
Hvordan håndtere forhandlinger med offentlige oppdragsgivere
  • Klagemuligheter, rettslige prosesser
  • Klage til oppdragsgiver
  • Krav til begrunnelse, begjæring om innsyn
  • KOFA
  • Midlertidig forføyning
  • Erstatning for negativ eller positiv kontraktsinteresse
 
Kontrakt med det offentlige
  • Særskilt om rammeavtaler
  • Kontrakt og adganger til endringer i denne

 

15:30 Kurset avsluttes.


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

  • Person
    Runar Bråthen

    Runar har primærtilknytning til Schjødts gruppe Entreprise og har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen. Før han kom til Schjødt arbeidet han som rådgiver i Inventura AS hvor han jobbet med operativ bistand og juridisk rådgivning i større... Les mer

´
Goodie

Last ned vår gratis eBok: Business Communication

Kurssted

Kurssted

Kurset gjennomføres digitalt

  • 9 - 10 jun.

Adresse

(Vis i Google Maps)

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Les mer om våre salgsvilkår her

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer senest fem dager etter bestilling. Ved manglende informasjon om elektronisk faktura, sendes postfaktura én uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er ti dager.
     

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på:
    E-post: kunde@kursbekreftelse.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Corinne Hilde Fjellås

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post chf@confex.no eller telefon 92 84 53 13

Goodie

Vil du bli tryggere i forhandlinger?

Sikre virksomheten de beste avtalene med vårt populære kurs i forhandlingsteknikk.

Bli tryggere på forhandlingsteknikk her!

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.