Ny som leder - slik mestrer du overgangen

Slik gjør du overgangen tryggere og mer effektiv

Tala & engagera

Lær om operativt lederskap, og kom tettere på dine medarbeidere

Bilde line background Layer 1

Påmelding

10 - 11 okt. Se flere datoer

Ny som leder - slik mestrer du overgangen

Oslo på Bjørvika Konferansesenter

Om kurset:

Ny som leder – gjør overgangen tryggere og mer effektiv

Vi gir deg opplæringen du trenger for at du skal takle den
nye lederhverdagen på en trygg og sikker måte.

Du lærer operativt lederskap og hverdagsledelse, samt
hvordan jobbe målrettet og tett på medarbeiderne.
I tillegg får du gode verktøy som sikrer samhandling,
selvstendig utvikling og motiverte medarbeidere.

Det å ha et bevisst forhold til den nye lederrollen gjør overgangen lettere, og bidrar til større grad av egenutvikling.

Som leder er det viktig å prioritere. Hvis du ikke evner å
prioritere selv, vil andre gjøre det for deg. Mulighetene er mange, enten du skal bygge relasjoner eller håndtere konflikter på jobb.

Målgruppe:
Ledere i både privat og offentlig sektor, uavhengig av 
bransje og nivå 

Læringsutbytte

  • Fra kollega til leder – hvordan mestre overgangen
  • Hvordan skape tillit og respekt som ny leder
  • Konfliktløsing på arbeidsplassen
  • Hvordan motivere og skape et godt samspill
  • Tidsstyring, effektivisering og delegering

   

Fordeler med kurset

  • Finn lederstilen som passer deg
  • Bli en relasjonsbygger
  • Få innblikk i ulike lederstiler
  • Effektiviser lederhverdagen
  • Utvid nettverket

Tore Grøndalen gjør innholdet utrolig morsomt, og samtidig lærerikt! Mange metoder å bygge relasjoner samtidig som han ga et kjempe innblikk i hvordan vi mennesker tenker og irriterer oss over. Her har jeg mye å ta av, både jobb og privat!

Helge Dale er utrolig dyktig, og engasjerende. Jeg ante ikke hvor mange feil jeg gjorde før han åpnet øynene mine med utrolig morsomme og lett gjenkjennelige trekk, samtidig som han kom med gode forslag til hvordan man heller kunne løst det bedre. Han har fått meg til å se menneskene jeg leder.

Program

Program

  
Dag 1 

08.30 - Oppmøte, registrering og oppsett av egen PC 
09.00 - Program

Ny som leder - slik skaper du tillit i ny rolle
  • Forventninger til rollen
  • Skap trygghet og mot i lederrollen
  • Hvordan stille krav, se dine medarbeidere, veilede og vise omsorg
  • Hvordan være en tydelig og forutsigbar leder
Fra kollega til leder - slik mestrer du den vanskelige overgangen
  • Å lede tidligere kolleger
  • Kompis, sjef eller begge deler
  • Hva gir meg legitimitet og tyngde i rollen
  • Ensomhet i lederrollen - hvordan ta vare på deg selv
Lær å lede andre - hvordan lede gjennom andre og prioritere riktig
  • Få gode arbeidsrutiner og bedre struktur
  • Hvordan prioritere under press og delegere
  • Lær deg effektive metoder for delegering og tidsstyring
  • Planlegging, organisering og struktur - få konkrete verktøy
Ledelse og kommunikasjon - hvordan påvirke med gjennomslagskraft
  • Øk din evne til å påvirke og skape innflytelse gjennom kommunikasjon
  • Hvordan kommunisere overbevisende, klart og troverdig
  • Lær hvordan du oppnår god kommunikasjon med de ansatte
Konflikter og vanskelige samtaler
  • Hvordan forstå og håndtere følelser, både andres og dine egne
  • Hvordan håndtere de vanskelige samtalene
  • Hvordan bryte destruktive kommunikasjonsmønstre
  • Hvordan møte konflikter som oppstår på arbeidsplassen

  
Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

16.00 Kurs avsluttes

  
Dag 2

08.45 - Oppmøte og morgenkaffe
09.00 - Program

Verdien av å bygge relasjoner
  • Om sårbarhet - å se seg selv utenfra, og andre innenfra
  • Forskjellen på å gjøre og å være
  • Trivsel - noe skaper god trivsel, noe truer
Om å skape åpenhet
  • Forventninger - en stor stressfaktor
  • Om roller - formelle og uformelle
  • Nysgjerrig læreholdning - om å identifisere drivkrefter
  • Om å yte - hva vet vi om totalbelastning, og hvordan motivere?
  • Hvordan uttrykke deg og utforske - god dialog i praksis
Lederrollen - press, stress og mestring
  • Hva er forskjellen på reaksjon og på respons
  • Toleranse - en tosidig faktor
  • Samtaleteknikk - hvordan motivere til nærvær
Hvordan involvere, inspirere og engasjere dine medarbeidere
  • Tydelig ledelse skaper god motivasjon
  • Formelle og emosjonelle sider av arbeidsmiljøet
  • Jeg blir meg - i møte med deg! På seg selv kjenner man ingen andre..
  • Delegere - til de kompetente og motiverte. Hva med de andre?
Slik skaper du arbeidsglede i din nye rolle
  • Humor som virkemiddel
  • Ta på din egen oksygenmaske først!
  • Mestring - hva slags fokus velger jeg - og gruppen min
  • Hva motiverer og hva frustrerer meg? Og hvordan lader jeg?

  

Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

16.00 Kurs avsluttes


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

  • Person
    Tore Grøndalen

    Tore Grøndalen har allsidig erfaring som foredragsholder, coach og HMS-rådgiver fra ulike bransjer og arbeidsmiljøer. Han er utdannet fysioterapeut og kjent for sine motiverende og... Les mer

  • Person
    Helge Dale

    Helge Dale er utdannet psykolog ved UIB, og har lang erfaring som konsulent fra å arbeide med lederprogrammer for mer enn 40 ulike organisasjoner. Som Sr. organisasjonspsykolog har... Les mer

´
Goodie

Lyst på mer lesestoff?

  
Visste du at vi har et stort bibliotek med e-læringsbøker, klare til gratis nedlastning for deg? 

Ta meg til biblioteket!

Kurssted

Kurssted

Bjørvika Konferansesenter

  • 10 - 11 okt.
  • 28 - 29 nov.

Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

Adresse

Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

Telefon: 24 00 30 00

E-post: konferanse@no.ey.com

Nettsted: Klikk her

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Siri Husby

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post siri.husby@confex.no eller telefon 938 66 666

Goodie

Bli forberedt når de vanskelige personalsakene oppstår!

Lær alt du må vite for å håndtere konflikter og vanskelige personalsakene på arbeidsplassen.

Meld deg på kurset her!

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.