Ny som leder - slik mestrer du overgangen

Kurset for deg som vil stille sterkere i din nye rolle, og sikre en sømløs overgang til din første lederstilling. Få nyttig kunnskap i praktisk og operativ ledelse, finn din lederstil og lær hvordan du bygger tillit blant dine ansatte.

Slik gjør du overgangen tryggere og mer effektiv

Bilde
Om kurset:

Kurs i ny som leder – gjør overgangen tryggere og mer effektiv

 
Har du fått personalansvar for første gang eller skal du lede på et nytt ledernivå? Kjenner du kanskje på en skrekkblandet fryd ved å ta over lederrollen? La oss hjelpe deg med å få overgangen til å bli smidig, og kun gledesfylt.

 
Bli trygg som ny leder, vit hvordan du skal gå frem i en anspent personalsak og få det beste ut av de du leder. Lær deg å skape rom for kommunikasjon, styre sterke følelser og hvordan du leder ulike typer mennesker.

 

Vit hvordan du leder både oppover og nedover, lær deg grensesetting for deg selv og bli kjent arbeidsmiljøloven. Få innblikk i hva Arbeidsmiljøloven sier om ansvaret både arbeidsgiver og arbeidstaker har, for å skape helsefremmende arbeidsmiljøer med verdsetting, integritet og tydelige rammer.

  

Vi gir deg opplæringen du trenger for at du skal takle den nye lederhverdagen din på en trygg og sikker måte. Confex holder deg oppdatert, relevant og konkurransedyktig - i dag og i morgen!

 

Målgruppe:

Du som er ny leder, enten for første gang eller på et nytt ledernivå, i både privat og offentlig sektor, uavhengig av bransje.

Læringsutbytte
 

  • Innføring i arbeidsmiljøloven
  • Motivere og skape godt samspill
  • Hvordan lede ulike typer mennesker
  • Håndtering av konflikt og personalsaker

 

 

Fordeler med kurset

 

  • Bli trygg som ny leder
  • Skap tillit blant ansatte
  • Få innblikk i ulike lederstiler
  • Effektiviser lederhverdagen

Jeg synes kurset var veldig bra. Ett av de beste kursene jeg har vært på vil jeg si. Sabla god lunsj også!

Tina Marie Hjemdahl, Overingeniør, Aquapartner AS

Interessante tema og flinke foredragsholdere

Rune Angvik, BM leder, Melhus sparebank

Vel gjennomført og godt planlagt. Gode kursholdere, uformelle, personlig og profesjonelle

Anne-Brith Arlt, Kons. leder skolehelsetjensten, Oslo Kommune Bydel 14 Nordstrand

Meget bra, med veldig dyktige kursholdere.

Håvard Pedersen, Verkstedformann, Komatsu Forest AS

Veldig sympatisk og god kursleder. Byr også mye på seg selv og har gitt meg mange ting å tenke på. Opplever at han er veldig kunnskapsrik og oppriktig ønsker å hjelpe folk med å bli gode ledere (som en samfunnsnyttig oppgave).

Anne-Lise Henriette Rolland, Daglig leder, Advokatfirmaet Storeng Beck Due Lund AS

Veldig dyktige og engasjerende kursholdere

Katrine Rise, Teamleder Test og kvalitet, Sparebank 1

Fikk bedre forståelse på min rolle som leder. Hvordan takkle vanskelige situasjoner. Hvordan bygge tillit til de ansatte.

Johnny Buvik, Skiftformann produksjon, Kronos Titan AS
Program

Program

  
Dag 1 

08.30 - Oppmøte, registrering og oppsett av egen PC 
09.00 - Program

Ny som leder - slik skaper du tillit i ny rolle
  • Forventninger til rollen
  • Skap trygghet og mot i lederrollen
  • Hvordan stille krav, se dine medarbeidere, veilede og vise omsorg
  • Hvordan være en tydelig og forutsigbar leder
Fra kollega til leder - slik mestrer du den vanskelige overgangen
  • Å lede tidligere kolleger
  • Kompis, sjef eller begge deler
  • Hva gir meg legitimitet og tyngde i rollen
  • Ensomhet i lederrollen - hvordan ta vare på deg selv
Lær å lede andre - hvordan lede gjennom andre og prioritere riktig
  • Få gode arbeidsrutiner og bedre struktur
  • Hvordan prioritere under press og delegere
  • Lær deg effektive metoder for delegering og tidsstyring
  • Planlegging, organisering og struktur - få konkrete verktøy
Ledelse og kommunikasjon - hvordan påvirke med gjennomslagskraft
  • Øk din evne til å påvirke og skape innflytelse gjennom kommunikasjon
  • Hvordan kommunisere overbevisende, klart og troverdig
  • Lær hvordan du oppnår god kommunikasjon med de ansatte
Konflikter og vanskelige samtaler
  • Hvordan forstå og håndtere følelser, både andres og dine egne
  • Hvordan håndtere de vanskelige samtalene
  • Hvordan bryte destruktive kommunikasjonsmønstre
  • Hvordan møte konflikter som oppstår på arbeidsplassen

  
Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

15.30 Kurs avsluttes

  
Dag 2

08.45 - Oppmøte og morgenkaffe
09.00 - Program

Verdien av å bygge relasjoner
  • Om sårbarhet - å se seg selv utenfra, og andre innenfra
  • Forskjellen på å gjøre og å være
  • Trivsel - noe skaper god trivsel, noe truer
Om å skape åpenhet
  • Forventninger - en stor stressfaktor
  • Om roller - formelle og uformelle
  • Nysgjerrig læreholdning - om å identifisere drivkrefter
  • Om å yte - hva vet vi om totalbelastning, og hvordan motivere?
  • Hvordan uttrykke deg og utforske - god dialog i praksis
Lederrollen - press, stress og mestring
  • Hva er forskjellen på reaksjon og på respons
  • Toleranse - en tosidig faktor
  • Samtaleteknikk - hvordan motivere til nærvær
Hvordan involvere, inspirere og engasjere dine medarbeidere
  • Tydelig ledelse skaper god motivasjon
  • Formelle og emosjonelle sider av arbeidsmiljøet
  • Jeg blir meg - i møte med deg! På seg selv kjenner man ingen andre..
  • Delegere - til de kompetente og motiverte. Hva med de andre?
Slik skaper du arbeidsglede i din nye rolle
  • Humor som virkemiddel
  • Ta på din egen oksygenmaske først!
  • Mestring - hva slags fokus velger jeg - og gruppen min
  • Hva motiverer og hva frustrerer meg? Og hvordan lader jeg?

  

Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

15.30 Kurs avsluttes


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

    Vi jobber med å få Kursholdere på plass. Mer informasjon kommer.
´
Goodie

Lyst på mer lesestoff?

  
Visste du at vi har et stort bibliotek med e-læringsbøker, klare til gratis nedlastning for deg? 

Ta meg til biblioteket!

Kurssted

Kurssted

Vi leter etter det beste lokalet for dette kurset. Fyll ut e-postadressen din nedenfor, så oppdaterer vi deg når vi har funnet det.

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer senest fem dager etter bestilling. Ved manglende informasjon om elektronisk faktura, sendes postfaktura én uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er ti dager.
     
    Les mer om våre salgsvilkår her

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på:
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

Goodie

Bli forberedt når de vanskelige personalsakene oppstår!

Lær alt du må vite for å håndtere konflikter og vanskelige personalsakene på arbeidsplassen.

Meld deg på kurset her!

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.