Skriv enkelt og forståelig med klarspråk

Bilde line background Layer 1
Klart du trenger klarspråk!

Spar tid og penger med klarspråk!

På kurset lærer du prinsippene for klarspråk og jobber med egne tekster under veiledning fra kurslederne. Målet er at du etter kurset har fått nyttig kunnskap og praktiske verktøy du kan bruke til å kommunisere bedre og på den måten spare både deg og arbeidsplassen din for unødig tids- og ressursbruk.

Tre gode grunner til å bruke klarspråk:

  • Klarspråk lønner seg.
    Dårlig språk er dyrt. Det fører til dårlig kommunikasjon, som fører til misforståelser, som fører til feil. Og feil er dyrt fordi noen må bruke tid på å rette opp i dem. Godt språk, derimot, er billig.
  • Klarspråk skaper tillit.
    Du må ikke kaste om deg med faguttrykk for å fremstå som seriøs. At du er i stand til å snakke direkte og tydelig, viser at du har faglig selvtillit og setter leseren først.
  • Klarspråk sikrer kvalitet.
    Som regel er det ikke noe problem å skrive langt og komplisert om et tema, spesielt hvis du er ekspert på området selv. Utfordringen er å skrive på en enkel måte som folk forstår. Med klarspråk sikrer du derfor kvaliteten på formidlingen, fordi folk faktisk forstår det du skriver.

Hva er klarspråk? 

Klarspråk har sitt utspring i prosjektet «Klart språk i staten» fra 2008 og er i dag en språknorm som alle statlige og kommunale virksomheter skal følge. Nå er klarspråk også på full fart inn i næringslivet, og Finans Norge lanserte sin språkstandard for pensjonsforsikring allerede i 2016. For en bedrift kan klarspråk bidra til å styrke merkevaren, spare penger og bedre både den interne og den utadrettede kommunikasjonen.

Hvem trenger klarspråk? 

Klarspråksprinsippene er universelle og retter seg ikke mot én spesiell bransje eller stilling. Derfor er kurset relevant og nyttig for alle som har skriftlig kontakt med kunder eller brukere i arbeidet sitt, for eksempel kundekonsulenter, selgere, markedsførere, informasjonsmedarbeidere, kommunikasjonsrådgivere og lærere.

Hva kan jeg forvente av kurset?

Etter dette klarspråkskurset er du mer bevisst på ditt eget språk og har god oversikt over klarspråksprinsippene. Du har også gjort teori om til praksis ved hjelp av øvelser basert på dine egne tekster, og lært nyttige regler og enkle metoder for å skrive klare og leservennlige tekster som er tilpasset mottakerne. I tillegg vil du vite litt om hva du bør tenke spesielt på når du skriver tekst til nettsider, og generelt være en språklig ressursperson i bedriften.

 Du får utdelt et kursbevis som dokumentasjon på at du har gjennomført kurset.

Program

Program

Vi jobber med å ferdigstille et spennende kursprogram. Fyll ut e-postadressen din nedenfor, så oppdaterer vi deg når programmet er klart.
Badge

Kurset er utviklet i samarbeid med Totaltekst

– et av landets fremste fagmiljøer innenfor tekst og klarspråk

Du har kanskje hørt om klarspråk allerede?

Kanskje har ledelsen sagt at dere skal i gang med det, eller du har lest at klarspråk er en konkurransefordel for mange virksomheter, men hva er det egentlig?

Vi tok en klarspråksprat med kursholder Ellen Jahren.. les mer her!

Kurssted

Kurssted

Vi leter etter det beste lokalet for dette kurset. Fyll ut e-postadressen din nedenfor, så oppdaterer vi deg når vi har funnet det.

Påmelding: Mer info kommer

Skriv inn din epostadresse: så kontakter vi deg når tidspunkt for kurset er satt

Har du ytterligere spørsmål, kan du kontakte kundeservice på telfon 938 66 666.

Skriv enkelt og forståelig med klarspråk

Pris kommer

Goodie

Last ned vår gratis eBok: Where You May Get it Wrong When Writing English

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Hege Johannessen

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.