Skriv enkelt og forståelig med klarspråk

SOMMERKAMPANJE – få 15% rabatt på alle høstens kurs og konferanser

Bilde line background Layer 1
Goodie

Hvis du ikke vet om du vil ta dette kurset, last ned vår gratis eBok: Where You May Get it Wrong When Writing English, og frisk opp engelsk-kunnskapene dine.

Påmelding

  • SOMMERKAMPANJE – få 15% rabatt på alle høstens kurs og konferanser
  • SOMMERKAMPANJE – få 15% rabatt på alle høstens kurs og konferanser
24 - 25 okt. Se flere datoer

Skriv enkelt og forståelig med klarspråk

Oslo på Fossekallen Konferansesenter

Klart du trenger klarspråk!

Spar tid og penger med klarspråk!

På kurset lærer du prinsippene for klarspråk og jobber med egne tekster under veiledning fra kurslederne. Målet er at du etter kurset har fått nyttig kunnskap og praktiske verktøy du kan bruke til å kommunisere bedre og på den måten spare både deg og arbeidsplassen din for unødig tids- og ressursbruk.

Tre gode grunner til å bruke klarspråk:

  • Klarspråk lønner seg.
    Dårlig språk er dyrt. Det fører til dårlig kommunikasjon, som fører til misforståelser, som fører til feil. Og feil er dyrt fordi noen må bruke tid på å rette opp i dem. Godt språk, derimot, er billig.
  • Klarspråk skaper tillit.
    Du må ikke kaste om deg med faguttrykk for å fremstå som seriøs. At du er i stand til å snakke direkte og tydelig, viser at du har faglig selvtillit og setter leseren først.
  • Klarspråk sikrer kvalitet.
    Som regel er det ikke noe problem å skrive langt og komplisert om et tema, spesielt hvis du er ekspert på området selv. Utfordringen er å skrive på en enkel måte som folk forstår. Med klarspråk sikrer du derfor kvaliteten på formidlingen, fordi folk faktisk forstår det du skriver.

Hva er klarspråk? 

Klarspråk har sitt utspring i prosjektet «Klart språk i staten» fra 2008 og er i dag en språknorm som alle statlige og kommunale virksomheter skal følge. Nå er klarspråk også på full fart inn i næringslivet, og Finans Norge lanserte sin språkstandard for pensjonsforsikring allerede i 2016. For en bedrift kan klarspråk bidra til å styrke merkevaren, spare penger og bedre både den interne og den utadrettede kommunikasjonen.

Hvem trenger klarspråk? 

Klarspråksprinsippene er universelle og retter seg ikke mot én spesiell bransje eller stilling. Derfor er kurset relevant og nyttig for alle som har skriftlig kontakt med kunder eller brukere i arbeidet sitt, for eksempel kundekonsulenter, selgere, markedsførere, informasjonsmedarbeidere, kommunikasjonsrådgivere og lærere.

Hva kan jeg forvente av kurset?

Etter dette klarspråkskurset er du mer bevisst på ditt eget språk og har god oversikt over klarspråksprinsippene. Du har også gjort teori om til praksis ved hjelp av øvelser basert på dine egne tekster, og lært nyttige regler og enkle metoder for å skrive klare og leservennlige tekster som er tilpasset mottakerne. I tillegg vil du vite litt om hva du bør tenke spesielt på når du skriver tekst til nettsider, og generelt være en språklig ressursperson i bedriften.

 Du får utdelt et kursbevis som dokumentasjon på at du har gjennomført kurset.

Du har kanskje hørt om klarspråk allerede?

Kanskje har ledelsen sagt at dere skal i gang med det, eller du har lest at klarspråk er en konkurransefordel for mange virksomheter, men hva er det egentlig?

Vi tok en klarspråksprat med kursholder Ellen Jahren.. les mer her!

Badge

Kurset er utviklet i samarbeid med Totaltekst

– et av landets fremste fagmiljøer innenfor tekst og klarspråk

Kursholdere

Kursholdere

  • Person
    Ellen Jahren

    Ellen er språkrådgiver med solid kunnskap om klarspråksarbeidet i forvaltningen. Hun har jobbet med klarspråk siden 2007 og har vært prosjektleder for flere interne... Les mer

  • Person
    Hilde Strømsnes

    Hilde har jobbet som språkkonsulent, språkvasker, korrekturleser og fagoversetter siden 1999. Etter å ha tatt Språkrådets kompetanseprøver i bokmål og nynorsk er hun en... Les mer

´
Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Oppmøte - servering av kaffe og te

    09:00

    Confex ønsker velkommen

    09:05

    Hva er klarspråk, og hvorfor lønner det seg?

    Gjennom teori og praktiske eksempler får du konkrete tips til hvordan du selv kan skrive klarere og enklere.

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Praktiske språkoppgaver på ord- og setningsnivå

    I dag får du oppgaver som tar for seg problematiske ord og formuleringer. Du lærer blant annet hvordan du
    - unngår uklare formuleringer som «fokus på» og «i forhold til»?
    - styrer utenom den typiske byråkratstilen
    - løser opp i tunge og innviklede setninger?
    - skriver på en direkte, men samtidig imøtekommende måte?
    - enkelt kan «aktivisere» språket ditt
    - unngår rettskrivingsfeil

    15:00

    Spørsmål og oppsummering

    15:30

    Takk for i dag!

  • Dag 2

    08:45

    Oppmøte - servering av kaffe og te

    09:00

    Kort repetisjon fra i går

    09:30

    Klarspråk på nett

    Hva er det spesielt viktig å tenke på når vi skriver for digitale flater? Vi deler tips om hvordan du skriver gode og leservennlige nettekster.

    10:00

    Praktiske språkoppgaver på tekstnivå

    I dag får du prøvd ut teorien på litt lengre tekster - til nett og andre medier. Du lærer blant annet hvordan du
    - strukturerer en lengre tekst?
    - deler opp informasjon i leservennlige bolker?
    - lager gode overskrifter og mellomtitler?
    - lager gode punktlister

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Skriveverksted

    Her får du jobbe med egne tekster som du ønsker å forbedre. Dette er en unik anledning til å diskutere språklige utfordringer og få individuell veiledning fra erfarne språkkonsulenter.

    14:00

    Hvordan skape entusiasme og engasjement for klarspråk på egen arbeidsplass?

    - Hvordan bruke klarspråk i arbeidshverdagen?
    - Hvordan sette klarspråk på dagsordenen i egen bedrift?
    - Hvordan få kollegaene dine til å jobbe med klarspråk??
    - Tips og råd på veien

    15:00

    Oppsummering og spørsmål

    15:15

    Slutt


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Kurssted

    Kurssted

    Fossekallen Konferansesenter

    • 24 - 25 okt.

    Fossekallen konferansesenter ligger på Lysaker. Det er kun 8 minutter å gå fra Lysaker stasjon, som også har buss, fly- og lokaltog-forbindelse. Konferansesenteret ligger i en helt spesiell, lys og trivelig ”lysgård”, omgitt av en liten bekk med fisk og store grønne planter. Fossekallen Konferansesenter ble kåret til Årets konferansested av våre kursdeltakere i 2011 og 2012. Det finnes et begrenset antall gratis parkeringsplasser. Vennligst henvend deg i resepsjon ved ankomst. Utenom disse, finnes det parkeringsplasser mot betaling.

    Adresse

    Vollsveien 13H 1366 Lysaker Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 99446555

    E-post: post@fossekallen.no

    Nettsted: Klikk her

    Felix Konferansesenter

    • 3 - 4 des.

    Felix Konferansesenter ligger sentralt på Aker Brygge og er et av de største frittstående konferansesentre i Oslo. Aker Brygge p-hus (Europark) ligger under selve Aker Brygge med enkel ankomst fra Ring 1 (Munkedamsveien) og E18.

    Adresse

    Bryggetorget 3 0250 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 23 89 72 70

    E-post: info@felixkonferanse.no

    Nettsted: Klikk her

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.