Fasiliterende møteledelse

Bli en effektiv møteleder - som frigjør tid og fremmer engasjement hos deltakerne!

Du får boken “3 minutters metoden” med på kjøpet!

Velg sted:

Oslo
Om kurset

Om kurset

Slik bruker du kommunikasjon som vekker interesse og tydelig fremgang hos dine møtedeltakere

  • Lær deg fasilitetene møteledelse - for større grad av innovasjon og eierskap i møtene
  • Skap en møtekultur som stimulerer til positive holdninger og endringskraft
  • Lær deg å spisse agendaen slik at den sikrer fremgang
  • Få møteredskaper som bidrar til mer effektive møter og målbare resultater mellom dem

       

Bli kjent med en godt utprøvd møtemetode – som gjør møteforbedring lettere!

Fra møtehelvete til møteglede

Hvorfor har du egentlig møter?

Hver uke arrangeres det over 1 million møter i norsk arbeidsliv. Mange møter gjennomføres av gammel vane, med både utdatert innhold og metode. Flere av møtene er totalt unødvendige og enda flere ineffektive. Ledere og medarbeidere på alle nivåer opplever at stadig større andel av arbeidstiden går med til møter og tiden ikke utnyttes optimalt. Dårlige møter fører til mangel på fremdrift og ansvarsfordeling, som skaper unødvendig arbeidspress og frustrasjon.

Noen møter må gjennomføres, da det ikke finnes bedre løsninger for nødvendig kommunikasjon og samhandling. Her er det avgjørende å lære seg hvordan møtene best mulig kan gjennomføres. De gode møtene er en arena for å bygge en positiv prestasjonskultur, god selvledelse og samhandling på tvers av roller og enheter. Gode møter er forutsetning for en god kultur, og bidrar til at medarbeidere trives og at resultater oppnås.

Det er på tide at du tar styring på din møtekalender og får inspirasjon til å påvirke møtekulturen på din arbeidsplass til det bedre!

På tide å ta grep? Lær deg å jobbe smartere og prioritere de nødvendige diskusjonene – bli en møteleder som enkelt klarer å «cut the crap, and gets to the point». Du får redskaper som skaper involvering av samtlige, med tilstedeværende og konsentrerte deltakere, og mindre egostyrt kommunikasjon. Etter dette kurset vil du beherske å lede møter med konfliktfylte tema og utfordrende deltakere. 

Kurset tar for seg den optimale metoden for planlegging, gjennomføring og oppfølging av møtene. Et godt møte skal sørge for at gjøremål og vedtak enkelt blir iverksatt i etterkant. 

Få mer ut av møtetiden med effektfulle spørsmål

Møter er en arena for å skape fremdrift, og inneholder utallige muligheter for å skape forbedringer og konkrete resultater. I kunnskapsbedrifter er møter en utmerket arena for å skape gode prosesser og ta gode beslutninger.  Møter legger grunnlag for kommunikasjonsforbedringer, effektivisering, innovasjon, kulturutvikling og motiverende selvutvikling.

  • Lær hvordan du med enkle grep kan kommunisere engasjerende, for å få bedre resultater gjennom kreativitet og samhandling i møter.
  • Som kursdeltaker får du med deg digitale møteredskaper som hjelper deg å variere, engasjere og strukturere møtene i praksis!

Bli en tydelig møteleder som skaper forpliktelse til handling

På dette 2-dagers kurset lærer du konkrete, enkle grep som gjør møter både mer effektive og engasjerende. Dette vil igjen gi mer oppdaterte ledere, mer motiverte medarbeidere og bedre økonomiske resultater for virksomheten.

Etter kurset har du blitt bedre på å:

  • skape struktur og styring som optimaliserer tidsbruken i møtene
  • tilpasse varighet og mengden møter til faktisk behov
  • skape eierskap til beslutninger som fattes i møtet
  • sikre handling mellom møtene
  • enkelt kunne følge opp og måle progresjon mellom møtene

For å bli bedre, må du trene! På kurset får du praktisk trening i møteledelse, og muligheten til å løse spennende case og problemstillinger knyttet til ledergruppemøter, avdelingsmøter og prosjektmøter, underveis i kurset.

Eksklusivt og plassbegrenset

Gi deg selv og din virksomhet kvalitetssikret opplæring i møteledelse - sett av to dager som garanterer deg en billett ut av møtehelvete – meld deg på kurs i dag!

Omslag for Fasiliterende møteledelse

Last ned en utskriftsvennlig versjon av kursbeskrivelsen

Brosjyre for: Høst 2018

Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Oppmøte og registrering

    09:00

    Kursstart og velkommen v/ Confex

    09:05

    Sjekk inn og foventinger om utbytte

    Hvorfor har vi møter? Hva er ditt møteproblem?

    10:00

    Møteteori og møtefilosofi

    - Fordeler og hvorfor vi bør ha møter
    - Ulemper og hva som bør endres
    - Hva er velfungerende og smarte møter

    10:30

    Faste møter: Avdelingsmøter og prosjektmøter

    - God praksis - tips og triks for å håndtere typiske problemer og fallgruver

    10:45

    Fleksible møter - typiske problemer og fallgruver

    - Hvordan sørge for at de blir effektive, engasjerende og resultatrike?

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Personlig veiledning i å håndtere konkrete situasjoner og utfordringer

    - Unødvendig og irrelevant snakk
    - Når deltakere ikke er forberedt
    - Stor uenighet mellom partene

    13:45

    Fasiliterende møteledelse

    - Hvordan engasjere møtedeltakerne optimalt
    - Hvordan legge til rette for selvledelse og godt medarbeiderskap

    14:30

    Smarte møteredskaper som skaper konkrete resultater

    - Hvordan være en tydelig møteleder
    - Hvordan sikre fremdrift i og mellom møtene

    15:30

    Case og øvelser

    - Personlig veiledning til hvordan du kan takle dine utfordringer som møteleder

    16:00

    Kursdag 1 avsluttes

  • Dag 2

    08:45

    Oppmøte kursdag 2

    09:00

    Kursstart

    - Sjekk inn, læringsmomenter fra gårsdagen og forventninger til dagen

    09:15

    Innledning og åpning av møtet

    - Hvordan skape best mulig utgangspunkt for et vellykket møte
    - Bruk av agenda og tydelige mål
    - Hvordan få mest ut av deltakerne og deres ressurser
    - Øvelse

    10:00

    Møteretorikk

    - Hva er smarte utsagn og hvordan bør du ordlegge deg
    - Lær å stille effektfulle spørsmål for å få bedre refleksjoner og diskusjoner
    - Øvelse

    10:45

    Effektive prosessredskaper

    - Slik legger du til rette for økt kreativitet, involvering og eierskap til beslutninger
    - Øvelse

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Oppsummeringer - hvordan avslutte møtet

    - Positivt
    - På en måte som sikrer handling i etterkant
    - Med oppslutning om vedtak og beslutninger
    - Øvelse

    13:30

    Hvordan forbedre møtekulturen i din bedrift

    - Hva er god møtekultur
    - Hvordan former man møtekulturen
    - Hva kan du gjøre for å bedre kulturen på din arbeidsplass

    14:30

    Coaching og personlig veiledning

    - Smarte øvelser og utfordringer som gir deg nyttig praksis når til du skal bruke det du har lært

    15:00

    Gjennomføring

    - Hvordan sørge for at du faktisk bruker det du har lært
    - Overføring av beste praksis, og digitale møteredskaper som støtte

    16:00

    Kurset avsluttes, alle ønskes vel hjem


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Kursholdere
    ´
    Kurssted

    Kurssted

    Fossekallen Konferansesenter

    • 17 - 18 des.

    Fossekallen konferansesenter ligger på Lysaker. Det er kun 8 minutter å gå fra Lysaker stasjon, som også har buss, fly- og lokaltog-forbindelse. Konferansesenteret ligger i en helt spesiell, lys og trivelig ”lysgård”, omgitt av en liten bekk med fisk og store grønne planter. Fossekallen Konferansesenter ble kåret til Årets konferansested av våre kursdeltakere i 2011 og 2012. Det finnes et begrenset antall gratis parkeringsplasser. Vennligst henvend deg i resepsjon ved ankomst. Utenom disse, finnes det parkeringsplasser mot betaling.

    Adresse

    Vollsveien 13H 1366 Lysaker Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 99446555

    E-post: post@fossekallen.no

    Nettsted: Klikk her

    Bjørvika Konferansesenter

    • 11 - 12 apr.

    Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

    Adresse

    Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 24 00 30 00

    E-post: konferanse@no.ey.com

    Nettsted: Klikk her

    Thon Conference Vika Atrium

    • 11 - 12 jun.

    Thon Hotel Vika Atrium ligger sentralt ved Aker Brygge i Oslo sentrum. Det er kort vei fra hotellet til blant annet Karl Johans gate og Nationaltheatret. I tillegg til flotte gjesterom har hotellet 16 kurs- og konferanserom i hyggelige omgivelser.For veibeskrivelse, ankomst med kollektivtransport og parkering, se lenker nedenfor..

    Adresse

    Munkedamsveien 45 0168 Oslo (Vis i Google Maps)

    Telefon: 22 83 33 00

    E-post: vika.kurs@thonhotels.no

    Nettsted: Klikk her

    Veldig engasjerende og hun har et klart og tydelig språk. Jeg likte aller best de gangene hun åpnet for spørsmål og svar. Hun er en tydelig og dreven coach og kan det med å stille relevante spørsmål som fremmer refleksjon

    Anders M. Mamen, Ansvarlig for innovasjon og produktutvikling i KANTAR TNS

    Det er lettere å se behovet for endring gjennom kurset til Ann Elin. Hun ga oss mye inspirasjon! Vi er allerede i gang med å gjøre noen endringer i møtekulturen på jobben hos meg. Jeg lærte grep for å få til bedre møter. Jeg lærte også en del om kommunikasjon og samhandling

    Heidi Noodt, seniorrådgiver i Husbanken
    Goodie

    Last ned vår gratis eBok: "Betydningen av en god møteagenda", og lær mer om dette emnet.

    Påmelding

    17 - 18 des. Se flere datoer

    Fasiliterende møteledelse

    Oslo på Fossekallen Konferansesenter

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.