Hvordan håndtere varslingssaker

Få en innføring i regelverket, samt gode systemer for mottakelse og håndtering av varselsaker

Beskrivelse

Læringsutbytte

  • Innføring i varsel og kritikkverdige forhold
  • Oppdatert kunnskap om regelverket
  • Retningslinjer for god intern varsling
  • System for mottakelse av varsling
  • Ivareta personvernet i saksbehandling
  • Forebygge varselsaker

  

Fordeler med kurset

  • Bli trygg på håndtering
  • Gjør virksomheten bedre rustet
  • Forståelse av ulike varsler og kritikkverdige forhold
  • Kompetanseheving til forebygging
  • Møt ulike bransjer innen samme fagfelt
  • Utvid nettverket

  

Det er ikke krav om spesielle forkunnskaper om temaet.

Personer som har varslet om kritikkverdige forhold i nærings- og organisasjonslivet har opptatt mediebildet de siste årene. Det være seg Monika-saken i Bergen, #metoo-kampanjen eller fryktkultur i flere virksomheter.

1. juni 2017 kom nye regler for varslingssaker i arbeidsmiljøloven. Endringene styrket vernet av varsleren, og virksomheter over fem personer er pliktig å ha skriftlige rutiner for intern varsling.

Bli trygg på mottakelse av et varsel, rutiner for å overholde regelverket og hvordan ivareta alle involverte parter. Hør noen av landets ledende spesialister på området fortelle hvordan håndtere varselsaker.

Hvem passer kurset for?

Kurset passert for personer som jobber direkte eller i tilknytning til håndtering av varslingssaker.

  • Ledere
  • Ansatte innen HR & HMS
  • Tillitsvalgte
  • Verneombud

     

Situasjoner som kan være gjeldene for deg:

  • Du skal tiltre ny stilling og ønsker en innføring i temaet for å unngå fallgruver
  • Du har vært mange år i samme stilling og kjenner regelverket, men ønsker en oppfriskning for å sikre at du jobber slik loven tilsier
  • En ny-etablert bedrift som ønsker å sette standarden i selskapet, men ikke vet hvor man skal begynne
  • Du fornemmer uro i organisasjonen, og ønsker å være føre var ved en eventuell sak
  • Du har vært igjennom varselsaker tidligere, og manglet kunnskap og rutiner for god saksbehandling
  • Du har sett uheldig håndtering av varselsaker i mediebildet, og vil ta grep om egen virksomhet

  

Program

Program

Vi jobber med å ferdigstille et spennende kursprogram. Fyll ut e-postadressen din nedenfor, så oppdaterer vi deg når programmet er klart.
Kurssted

Kurssted

Bjørvika Konferansesenter

  • 14 mar.
  • 5 jun.

Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

Adresse

Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

Telefon: 24 00 30 00

E-post: konferanse@no.ey.com

Nettsted: Klikk her

Påmelding

14 mar. Se flere datoer

Hvordan håndtere varslingssaker

Oslo på Bjørvika Konferansesenter

Goodie

"Ikke rart at ansatte tyr til varsling"

Solveig Osborg Ose, dr.polit. i samfunnsøkonomi, seniorforsker i Sintef, har skrevet kronikken
"Ikke rart at ansatte tyr til varsling" i Dagens Næringsliv.
   
Les kronikken her

Goodie

"– Det å være varsler er en risikosport, det er livsfarlig. Bedriften opererte fritt fram."

NRK skriver om hvor ille det kan gå med dårlig håndtering av varselsaker
   
Les historien fra Norske Shell her

Goodie

21 varslingsssaker, halve administrasjonen sagt opp og økonomisk rot.

Motorsportforbundets turbulente tider med varslingssaker, mange
sykemeldinger og bekymringer angående arbeidsmiljøet

  
Les saken i Aftenposten her

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Siri Husby

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post siri.husby@confex.no eller telefon 938 66 666

Goodie

Hvordan lede og vær støttende på samme tid

Goodie

Vær den lederen du selv vil ha - her er hvordan

Goodie

Hvordan nå frem med ditt budskap effektivt og profesjonelt?

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.