Hvordan håndterer varslingssaker om kritikkverdige forhold

Få innføring i regelverket og gode rutiner til din virksomhet

Bli trygg i saksbehandlingen og ivareta alle på en respektabel måte

Bilde line background Layer 1

Påmelding

5 jun.

Hvordan håndterer varslingssaker om kritikkverdige forhold

Oslo på Bjørvika Konferansesenter

Beskrivelse

Er du ansvarlig for håndtering av varlingssaker,
enten på mottakers eller avsenders side?

Bli trygg på mottakelse av et varsel, enten fra varsleren selv
eller varlslingsorganet. Lær hvordan du opprett gode rutiner
for å overholde regelverket, og hvordan ivareta alle involverte parter på en respektabel og betryggende måte, under hele saksbehandlingen.

Hør noen av Norges fremste spesialister på arbeidsrett og gransking lære deg hvordan du håndterer varslingssaker
om kritikkverdige forhold.

1. juni 2017 kom nye regler for varslingssaker i arbeidsmiljøloven. Endringene styrket vernet av varsleren, og virksomheter
over fem personer er pliktig å ha skriftlige rutiner for intern varsling.

Målgruppe
Personer som jobber direkte eller i tilknytning til håndtering av varslingssaker. Enten du er leder, ansatt innen HR/HMS, tillitsvalgt eller verneombud i offentlig eller privat sektor.

Forkunnskaper
Det er ikke krav om spesielle forkunnskaper

Meld deg på kurset i dag!

Fordeler med kurset

  • Bli trygg på håndtering
  • Gjør virksomheten bedre rustet
  • Kompetanseheving og forebygging
  • Forståelse av ulike varsler og kritikkverdige forhold
  • Møt ulike bransjer innen samme fagfelt
  • Utvid nettverket

   
  

Læringsutbytte

  • Oppdatert kunnskap om regelverket
  • Gode system og rutiner
  • Ivaretagelse av personvernet
  • Undersøkelse og avklaring av kritikk
  • Fremgangsmåte og kryssende hensyn
  • Vurdering av kritikk etter undersøkelse
  • Forebygging av varselsaker

  

Situasjoner som kan være gjeldene for deg

  • Du skal tiltre ny stilling og ønsker en innføring i temaet for å unngå fallgruver
  • Du har vært mange år i samme stilling og kjenner regelverket, men ønsker en oppfriskning for å sikre at du jobber slik loven tilsier
  • En ny-etablert bedrift som ønsker å sette standarden i selskapet, men ikke vet hvor man skal begynne
  • Du fornemmer uro i organisasjonen, og ønsker å være føre var ved en eventuell sak
  • Du har vært igjennom varselsaker tidligere, og manglet kunnskap og rutiner for god saksbehandling
  • Du har sett uheldig håndtering av varselsaker i mediebildet, og vil ta grep om egen virksomhet

  

Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, morgenkaffe & mingle

    09:00

    Program formiddag. Les mer >>


    OVERSIKT
    - Innføring i varslingsinstituttet
    - Hva sier loven om varsling
    - Fremgangsmåte ved mottak av varsel

    UNDERSØKELSESFASEN
    - Avklare fakta og bevis
    - Relevante personvernbestemmelser
    - Kontradiksjon i kartleggingsfasen
    - Rapportering

    INFORMASJONSHÅNDTERING
    - Konsekvenser av varslingssaken
    - Fremgangsmåte og vurderinger
    - Rutiner og retningslinjer for din virksomhet
    - Varslingskanal
    - Spørsmål og dilemma som bør avklares

    12:00

    Lunsj

    13:30

    Program fortsetter

    15:30

    Oppsummering og avslutning av dagen


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Badge

    ISO-sertifisering

    Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift

    Badge

    100% fornøydgaranti

    Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

    Kursholdere

    Kursholdere

    • Person
      Henning M. Heitmann

      Henning Heitmann er partner i SANDS og spesialist innen arbeidsrett. Han er Aftenpostens jobbekspert på arbeidslivsjus og gir faglige kommentarer til arbeidsrettslige spørsmål i nasjonale medier. Heitmann bistår juridisk og strategisk i endringsprosesser, fører... Les mer

    • Person
      Nicolai Skridshol

      Nicolai Skridshol er partner i SANDS og spesialist innen gransking og compliance. Han er rangert blant Norges fremste advokater i Finansavisen, og er anerkjent sparringpartner og trusted advisor. Skridshol har tung kompetanse innen norsk og internasjonalt... Les mer

    • Person
      Lene Eia Bollestad

      Lene Eia Bollestad er spesialrådgiver i advokatfirmaet Sands med spesialisering innen granskning, konfliktløsning og compliance. Hun bistår globale selskaper med håndtering av antikorrupsjon og kommersielle utfordringer som kan innebære risiko for finansielle... Les mer

    ´
    Goodie

    Hvordan lede og vær støttende på samme tid

    Kurssted

    Kurssted

    Bjørvika Konferansesenter

    • 5 jun.

    Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

    Adresse

    Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 24 00 30 00

    E-post: konferanse@no.ey.com

    Nettsted: Klikk her

    Badge

    Er dere tre eller flere?

    Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
    Kontakt oss på 

    Badge

    Bedriftsintern opplæring

    Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
    Kontakt oss på 

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Siri Husby

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post siri.husby@confex.no eller telefon 938 66 666

    Goodie

    Er Google G Suite ditt nye arbeidsverktøy?

    Finn ut hva programmene har å tilby alt fra gründere til konserner for både samarbeid og produktivitet

    Lær deg Google G Suite her!

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.