Hvordan lede andre uten å være sjef

Lær mer om ledelse, kommunikasjon og samarbeid i teori og praksis.

Tala & engagera

Få den den nødvendige kunnskapen for å lykkes i din rolle, og oppnå tillit og respekt fra dine kollegaer.

Bilde line background Layer 1

Påmelding

4 - 5 jun. Se flere datoer

Hvordan lede andre uten å være sjef

Trondheim på Konferansested i Trondheim annonseres senere

Om kurset

Du trenger ikke være sjef for å være leder. Det blir stadig mer vanlig med roller hvor ledelsen er delt, eller at noen leder uten personalansvar. Dette har skapt et behov for økt kunnskap om hvordan man kan lede andre uten å være sjef.

Dette er kurset for deg som leder andre uten å ha det formelle personalansvaret. Du leder kanskje prosjekter, en arbeidsgruppe eller et team, kanskje du til og med er stedfortreder når sjefen er borte?

På kurset tar vi opp hvordan du skal få medarbeiderne til å oppfatte og respektere deg som leder. Vi ser også på hvordan du får medarbeiderne til å jobbe med deg istedenfor mot deg. I løpet av to dager får du den nødvendige kunnskapen for å lykkes i din rolle, og oppnå tillit og respekt fra dine kollegaer. Du får økt forståelse for lederrollen, med konkrete tips og verktøy du trenger for å lykkes.

For at du skal få maksimalt utbytte av kurset ønsker vi å kartlegge dine behov og forventninger. I forkant av arrangementet vil du derfor motta en kort undersøkelse per e-post der du blir bedt om å beskrive forventninger til kurset.

Det blir to intensive og produktive dager som gir deg tyngden og verktøyene du trenger for å bli tryggere i din rolle som leder.

Er det 3 eller flere som ønsker å delta på konferansen, ta kontakt for grupperabatt!

Fordeler med kurset:

  • Finn lederstilen som passer for deg
  • Lær å håndtere vanskelige personer i din hverdag
  • Slik får du tillit og respekt i din rolle
  • Skap positiv fremdrift og få det beste ut av dine medarbeidere

Læringsmål:

  • God forståelse for hvordan utøve lederrollen uten personalansvar for å oppnå tillit og respekt i rollen
  • Oversikt over de 5 grunnstenene i ledelse, områder en leder må beherske for å lykkes i rollen
  • Kunnskap om hva som skal til for å være en coachende leder
  • Kunnskap om hvordan gjennomføre vanskelige samtaler på en god måte
  • Hvordan sette sammen et team og skape forståelse for ulike roller
  •  Hvordan gi konstruktive tilbakemeldinger

Flink kursholder og et ambisiøst program - som ikke sprakk. Veldig bra gjennomført. Bra fordeling mellom case og foredrag.

Kirsten Therese Huglen, Sr Cons Project Management and Control, Statoil ASA

Dagene gikk utrolig fort og jeg har hatt veldig god nytte av kurset. Jeg kan trygt anbefale kurset til andre.

Elisabeth Hesjedal, Saksbehandler, Kristiansand Kommune
Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, kaffe og mingel

    09:00

    Dag 1. Les mer her >>

    Slik utvikler du ditt personlige lederskap
    - Hva kjennetegner en dyktig leder?
    - Hvilke styrker og svakheter har du i ditt lederskap?
    - Slik utvikler du deg selv til å bli en bedre leder

    Lederskapets grunnsteiner - de viktigste
    områdene du må fokusere på
    - Hvilke områder må du beherske som leder
    - Gjennomslagskraft i rollen - lær de viktigste
    virkemidlene

    Slik koordinerer du og leder teamet ditt - ulike
    verktøy som fungerer i praksis
    - Hva kan du gjøre på forhånd for å sikre samarbeid
    - Slik bygger du et velfungerende team
    - Hvilke faktorer skal ligge tilrette for at samarbeidet
    skal fungere
    - Slik skaper du et arbeidsmiljø preget av åpenhet
    og god kommunikasjon

    Slik løfter du den enkelte kollega
    - Lær deg teknikker for coaching av dine medarbeidere
    - Bli bevisst hvordan du oppfattes og påvirker
    andre
    - Slik får du frem det beste i hver medarbeider
    - Hvordan gi konstruktiv og tydelig feedback

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Dag 1 fortsetter

    16:00

    Avslutning dag 1

  • Dag 2

    08:30

    Morgenkaffe og mingel

    Målsettinger - slik går du frem!
    - Slik setter du gode mål
    - Hvordan skape engasjement og eierskap for
    mål og visjoner

    Motivasjon gjennom kommunikasjon
    - Slik bruker du din kommunikasjon til å bli hørt,
    sett og husket
    - Styrk ditt lederskap gjennom å bli sikrere,
    bedre og tydeligere i din kommunikasjon

    Slik håndterer du vanskelige personer og
    uoverensstemmelse
    - Lær å forstå hva konflikten handler om
    - Hvordan gjennomføre den vanskelige samtalen
    trinn for trinn
    - Ta problemene ved roten - slik unngår du at
    konflikten går i lås
    - Slik håndterer du personer som motsetter seg
    ditt lederskap og skaper misnøye i gruppen
    - Slik bidrar medarbeidere og ledere til å få en
    bedre samarbeidskultur

    Ta vare på egen energi i rollen
    - slik skaper du engasjement og arbeidsglede
    - Hva gjør oss motiverte
    - Hvordan synliggjør du for dine kolleger hva
    som motiverer deg
    - Sammen er vi geniale - skap felles entusiasme

    09:00

    Dag 2. Les mer her >>

    Målsettinger - slik går du frem!
    - Slik setter du gode mål
    - Hvordan skape engasjement og eierskap for
    mål og visjoner

    Motivasjon gjennom kommunikasjon
    - Slik bruker du din kommunikasjon til å bli hørt,
    sett og husket
    - Styrk ditt lederskap gjennom å bli sikrere,
    bedre og tydeligere i din kommunikasjon

    Slik håndterer du vanskelige personer og
    uoverensstemmelse
    - Lær å forstå hva konflikten handler om
    - Hvordan gjennomføre den vanskelige samtalen
    trinn for trinn
    - Ta problemene ved roten - slik unngår du at
    konflikten går i lås

    - Slik håndterer du personer som motsetter seg
    ditt lederskap og skaper misnøye i gruppen
    - Slik bidrar medarbeidere og ledere til å få en
    bedre samarbeidskultur

    Ta vare på egen energi i rollen
    - slik skaper du engasjement og arbeidsglede
    - Hva gjør oss motiverte
    - Hvordan synliggjør du for dine kolleger hva
    som motiverer deg
    - Sammen er vi geniale - skap felles entusiasme

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Dag 2 fortsetter

    16:00

    Kurset avsluttes


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Badge

    ISO-sertifisering

    Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift

    Badge

    100% fornøydgaranti

    Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

    Kursholdere

    Kursholdere

    • Person
      Vivi-Ann Hilde

      Vivi-Ann Hilde er partner i konsulentselskapet Considium, som bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Vivi-Ann er siviløkonom fra NHH og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjer. Hun har stor faglig tyngde, og er fast kursleder på flere av... Les mer

    ´
    Goodie

    Last ned vår gratis eBok: Lederskapsteorier

    Kurssted

    Kurssted

    Konferansested i Trondheim annonseres senere

    • 4 - 5 jun.
    • 25 - 26 nov.

    Adresse

    (Vis i Google Maps)

    Badge

    Er dere tre eller flere?

    Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
    Kontakt oss på 

    Badge

    Bedriftsintern opplæring

    Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
    Kontakt oss på 

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Goodie

    Vil du bli i stand til å kommunisere som en leder?

    Lær deg konkrete kommunikasjonsverktøy om hvordan man tar utfordrende samtaler og kommunikasjon med ulike typer medarbeidere som gir resultater!

    Les mer og meld deg på her:

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.