Konflikter og vanskelige personalsaker

Bli forberedt når de vanskelige personalsakene oppstår!

Tala & engagera

Lær alt du må vite for å takle konflikter og vanskelige personalsaker på arbeidplassen.

Bilde line background Layer 1

Påmelding

7 - 8 mai

Konflikter og vanskelige personalsaker

Trondheim på Konferansested i Trondheim annonseres senere

Om kurset:

Bli trygg i håndtering av konflikter på arbeidsplassen.

Som leder eller personalansvarlig vil du oppleve konflikter og vanskelige personalsaker som omhandler dine medarbeidere.

Dette kurset gjør deg i stand til å møte utfordrende situasjoner på en ryddig og profesjonell måte. Du lærer mer om hvilke arbeidsrettslige krav og plikter du som leder må forholde deg til, og hva du kan kreve av dine medarbeidere. 

Få verdifull kunnskap om hvilke arbeidsrettslige krav og plikter du som leder må forholde deg til. Hva kreves av deg som leder? Hva kan du kreve av dine medarbeidere? Ved å ha kjennskap til regelverket, vil du bli i stand til å ta de riktige beslutningene. Du får også med deg verktøyene du trenger for å løse daglige utfordringer på din arbeidsplass og hva som skal til for å motivere medarbeidere i krevende situasjoner.

På kurset lærer du mer om:

  • Ledernes handlingsrom – hvilke regler gjelder
  • Konflikter knyttet til omstillinger, endringer eller oppsigelse – hva sier styringsretten
  • Kommunikasjon og motivasjon – lederens viktigste verktøy for å unngå vanskelige situasjoner
  • Hvordan kjøle ned en opphetet konflikt og unngå konflikteskalering

Kurset er praktisk lagt opp med en kombinasjon av teori, caseeksempler og øvelser, slik at du som deltager skal få maksimalt utbytte. Du får også med deg et fyldig kompendium med relevante lover etter gjennomført kurs.

Still forberedt når vanskelige personalsaker oppstår, meld deg på i dag!

Læringsutbytte:

  • Unngå juridiske fallgruver og kostbare prosesser
  • Slik bekjemper og forebygger du alvorlige konflikter på arbeidsplassen
  • Bruk av styringsretten ved omstilling og vanskelige personalsaker
  • Hvordan håndtere medarbeidere som ikke fungerer
  • Kommunikasjon og motivasjon – ledernes viktigste verktøy

Det er et av de beste kursene jeg har deltatt på. Innholdet som ble presentert samsvarte med forventningene jeg hadde ut fra agendaen på kurset. Kombinasjonen jus og kommunikasjon på kurset synes jeg er veldig viktig. Jeg er selv jurist, men hvordan kommunisere når man skal bruke lovverket i forhold til ansatte er ekstremt viktig for å kunne gjøre en best mulig jobb.

Anette Linnebo Race, Spesialrådgiver HR, Formuesforvaltning AS
Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, morgenkaffe og mingle

    09:00

    Dag 1. Les mer her >>

    Konflikter som skaper dårlig arbeidsmiljø
    - Hvilke krav stiller arbeidsmiljøloven til arbeidsmiljøet
    - Viktigheten av systematisk HMS-arbeid
    - I hvilken grad kan man bruke styringsretten til å omplassere «problemet»
    - Hva gjør du med mobbing og trakassering på arbeidsplassen

    Medarbeidere som mangler kvalifikasjoner eller ikke fungerer på en god måte
    - Viktigheten av å bruke prøvetiden på en god måte
    - Viktigheten av å ta opp avvik i prestasjoner
    - I hvilken grad kan man bruke styringsretten til å endre arbeidsoppgaver
    - Uakseptabel adferd i og utenfor arbeidsforhold

    Problematisk sykefravær
    - Kort om regelverket rundt sykefravær, med fokus på arbeidsgivers oppfølgingsplikt
    - Kan vi si opp en arbeidstaker på grunn av sykdom eller fravær

    Formkrav ved gjennomføring av vanskelige personalsaker
    - Formkrav ved møteinnkalling og referat
    - Hvem har arbeidstaker rett til å ha med seg
    - Hva skjer hvis arbeidstaker ikke møter

    Hvis konflikten eller personalsaken fører til oppsigelse eller avskjed
    - Kravet til saklig grunn/vesentlig mislighold
    - Saksbehandlingsreglene i forbindelse med oppsigelse eller avskjed
    - Suspensjon i påvente av nærmere undersøkelser
    - Sluttavtale som et alternativ

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Dag 1 fortsetter

    15:30

    Avslutning dag 1

  • Dag 2

    08:30

    Morgenkaffe og mingle




    09:00

    Dag 2. Les mer her >>

    Konfliktforståelse
    - Hvordan utvikler konflikter seg
    - Forstå konflikters ingredienser
    - Psykologiske sperrer i konflikter
    - Den kloke juridiske tilnærmingen i kommunikasjonen

    Kommunikasjonsferdigheter som gjør samtalene bedre
    - Lytteferdigheter
    - Effektive spørsmålsteknikker
    - Påvirkningsmetoder som ansvarliggjør
    - Avvæpningsteknikker
    - Øvelser

    Ulike situasjoner krever ulik tilnærming
    - Forberedelser til viktige samtaler
    - Hvordan kan ulike vanskelige personalsaker håndteres?
    - Håndtering av mennesker som er mangler motivasjon
    - Mekling mellom to parter i konflikt
    - Håndtering av fastlåste situasjoner
    - Praktisk trening på ulike situasjoner

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Dag 2 fortsetter

    15:30

    Kurset avsluttes


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Kursholdere

    Kursholdere

      Vi jobber med å få Kursholdere på plass. Mer informasjon kommer.
    ´
    Goodie

    Last ned vår gratis eBok: Effektive kommunikasjonsferdigheter

    Kurssted

    Kurssted

    Konferansested i Trondheim annonseres senere

    • 7 - 8 mai

    Adresse

    (Vis i Google Maps)

    Badge

    Er dere tre eller flere?

    Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
    Kontakt oss på 

    Badge

    Bedriftsintern opplæring

    Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
    Kontakt oss på 

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Goodie

    Vil du bli i stand til å bedre din bedriftskultur?

    Få praktiske verktøy og tips for å kunne sette en tydelig virksomhetsretning, skap mening og se dine ansatte i større grad!

    Gi deg selv muligheten til å forme bedriftskulturen du ønsker her

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.