IT-kontrakter - Inngåelse og oppfølging

Få kontroll over høye IT-kostnader, og sikre deg de beste avtalene med dine leverandører

Lær om ulike kontraktstyper innen IT, og hva som passer ditt behov

Bilde line background Layer 1

Påmelding

27 - 28 mar. Se flere datoer

IT-kontrakter - Inngåelse og oppfølging

Oslo på Bjørvika Konferansesenter

Om kurset:

Få kontroll over høye kostnader med kurs i IT-kontraktsrett

På dette kurset lærer du hvordan du effektivt kan redusere dine IT-kostnader. Bli trygg på at du får det du har bestilt, og vit at du kan sikre kontraktens krav til service og kvalitet i hele kontraktens løpetid. Lær hvordan du kan sikre dine rettigheter dersom leverandøren ikke lenger er i stand til å oppfylle sine forpliktelser. 

Få oversikt over mulige IT-kostnader, og kunnskapen du
behøver, for å få de beste betingelsene til din bedrift i
møtet med IT-leverandørene. 

Du får også dokumentert dine kunnskaper med vår
sertifiseringstest (frivillig). 

   
Målgruppe
IT-sjefer, innkjøpere og andre som jobber med innkjøp av IT-utstyr og -tjenester i enten privat eller offentlig sektor.

Etterarbeid
Kurset avsluttes med en sertifiseringseksamen (frivillig). Alle deltakere som består får eget sertifiseringsbevis. 

Fordeler med kurset

  • Bli trygg i forhandlinger
  • Oppnå gode betingelser 
  • Vær sikker på valg av IT-kontrakt
  • Ivareta IT-sikkerheten og dine data
  • Effektivisering av jobbhverdagen
  • Utvid nettverket
  • Bli sertifisert   

    
Læringsutbytte

  • Hvordan redusere kostnader
  • Kjennskap til ulike IT-kontrakter 
  • Sikre eierskap til egen kildekode
  • Oppfølging av kontrakter
  • Ansvarsavklaring for drift og vedlikehold 
  • Leie vs. kjøp av programvare og datautstyr
  • Når er outsourcing og innleide konsulenter riktig 
Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, morgenkaffe og mingel

    09:00

    Dag 1. Les mer >>


    INNFØRING
    Hva er en IT-kontrakt?
    Norske standardavtaler:
    - Tjenester og prosjekter
    - Program- og maskinvare
    - Statens standardavtale
    - PS 2000
    - IKT Norge

    OUTSOURCING
    Hva du må huske på
    - Fordeler
    - Ulemper
    - Forutsetninger for å lykkes

    KONTRAKTSRETT
    Hva er viktig for deg?
    - Tolking
    - Viktige klausuler i kontrakten

    SPESIFIKASJONER
    Krav- og løsningsspesifikasjon
    - Hvordan sette opp dine behov
    - Sikre deg du får med alt
    - Det du ikke visste du må ta med

    INNGÅELSE
    Hvordan navigere i markedet
    - Konkurranse
    - Forhandling
    - Evaluering og tildeling av kontrakt
    - Forskjeller mellom offentlige og private kunder

    TJENESTENIVÅ
    Service level agreements (SLA)

    12:00

    Lunsj

    13:00

    Dag 1 fortsetter

    16:00

    Avslutning dag 1

  • Dag 2

    08:45

    Morgenkaffe og mingle

    09:00

    Dag 2. Les mer >>


    OPPHAVSRETT
    Hva du bør være oppmerksom på
    - Kildekode
    - Risikoanalyse

    PROSJEKTSTYRING
    Samsvar mellom behov og mulighet
    - Utvikling og tilpasning av programvare
    - Smidig eller fossefall

    KONTRAKTSOPPFØLGING
    Overhold frister og spesifikasjoner
    - Håndtering av avvik og særlig forsinkelser
    - Hvor ligger ansvaret ved mangler
    - Slik går du frem for heving og erstatning

    SKYTJENESTER
    Ta i bruk clouden på best mulig måte
    - Kategorier
    - Sikkerhet
    - Vilkår
    - Tjenestenivå

    PERSONVERN
    Nye regler i 2018
    - Hvordan rammer det deg?
    - Må eksisterende prosjekter endres?
    - Slik påvirker loven nye kontrakter

    FORHANDLING
    Særegenheter ved IT-kontrakter
    - Hvordan forhandle for beste resultat
    - Fagfeltets unike posisjon

    12:00

    Lunsj

    13:00

    Dag 2 fortsetter

    16:00

    Kursavslutning


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Badge

    ISO-sertifisering

    Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift

    Badge

    100% fornøydgaranti

    Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

    Kursholdere

    Kursholdere

    • Person
      Kjell Steffner

      Advokat Kjell Steffner er partner i Hill & Co advokatfirma. Han er en erfaren og dedikert IKT-advokat som fascineres av teknologi. Kjell er utpreget praktiker og en svært populær foredragsholder. Han jobber både for private selskaper og offentlige virksomheter med... Les mer

    ´
    Goodie

    Last ned vår gratis eBok: IT Strategy & Technology Innovation

    Kurssted

    Kurssted

    Bjørvika Konferansesenter

    • 27 - 28 mar.
    • 3 - 4 jun.

    Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

    Adresse

    Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

    Telefon: 24 00 30 00

    E-post: konferanse@no.ey.com

    Nettsted: Klikk her

    Badge

    Er dere tre eller flere?

    Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
    Kontakt oss på 

    Badge

    Bedriftsintern opplæring

    Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
    Kontakt oss på 

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Goodie

    Er du den ideell digital transformasjonsleder?

    Lær koblingen mellom transformasjonsledelse og den fremvoksende digitaliserte lederrollen

    Les mer om kurset her!

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.