Designtenkning – en ny metode for innovasjon

Designtekning er en metode for å skape nye og innovative ideer. Mange av verdens fremtidstenkende virksomheter bruker designtekning som utviklingsverktøy.

Velg sted:

Oslo
Om kurset

Mange av verdens fremtidstenkende virksomheter bruker designtekning som utviklingsverktøy. Designtekning er en metode for å skape nye og innovative ideer.  

Etter dette kurset vil du som deltaker ha fått:

  • en ny måte å utvikle merkevarekonsept og -strategi som knytter innovasjonsprosessen direkte til merkevaren
  • grunnleggende kunnskap om designtenkning i innovasjonsprosessen
  • en ny måte å involvere og engasjere medarbeidere
  • å kunne bruke en rekke verktøy som kan hjelpe til gode prosesser
  • inspirasjon til å bli bedre! 

Trenger du merkevarer som virkelig betyr noe for forbrukerne? Da kan det å bringe inn designtenkning inn i innovasjon- og utviklingsprosessen hjelpe deg. 

Dette 2-dagers kurset er verdifullt for bedrifter og organisasjoner som ønsker å jobbe systematisk med å finne løsninger og fremgangsmåter som ikke er åpenbare.

Du som deltaker vil får innføring i hvordan du kan forstå din egen bedrift eller organisasjon som en dynamisk merkevare, som er i konstant endring ut fra drivere internt, i markedet og i samfunnet. Du vil få opplæring i designtekning som et verktøy for å utvikle sterke merkevarekonsept og å videreutvikle merkevaren. 

Hvorfor skal forbrukerne og ansatte engasjere seg i merkevaren din?

Vi er i tid der man møter stadig større forventninger til kundeopplevelsen, at man må innovere og endre seg raskt, samtidig som man må bygge gjenkjennelse og lojalitet. Det gjelder uavhengig om man er i en bedrift, en veldedig organisasjon eller i et politisk parti.

For å lykkes i dagens marked må bedriften eller organisasjonen ha et merkevarekonsept som går dypere enn navn og logo. Bedriften må ha en mening med hva man utvikler og må ha en tydelig helhetlig kundeopplevelse. En slik merkevare kan både tiltrekke seg de riktige kundene, samtidig som det vil motivere de ansatte som jobber hver dag for å utvikle merkevaren.

Kurset er ideell for personer som har et overordnet ansvar for utviklingen av merkevaren og for produkt- eller tjenesteutviklingsprosssene i bedriften. Det er tilrettelagt for personer uten designbakgrunn og som har lyst til å få en kreativ tilnærming til strategi og konseptutviklingsprosesser

Praksisbasert læring

Å lære mens man utfører er et grunnleggende prinsipp i designtekning. Kurset er derfor lagt opp til en to dagers stunt der man sammen utvikler et merkevarekonsept. Deltakerne vil lære verktøyene og tankemåten ved å sammen utvikle et konsept. Underveis vil de få korte foredrag om nøkkeltema og verktøy de kan bruke på konseptet de utvikler.

Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, kaffe og te

    09:00

    Velkommen v/Confex og introduksjon av kursleder

    09:05

    Hva er merkevarebygging og designtekning

    En kort innføring i merkevarebygging og designtekning slik at alle har en felles forståelse for disse sentrale begrepene
    - Hva er en merkevare? Definisjoner, merkevare som en ramme for bedriftens aktiviteter
    - Hva er designtenkning? Definisjoner, designtenkning som en tilnærming til innovasjon

    09:30

    Hvorfor benytte designtekning til å bygge merkevarer

    En kort innføring og diskusjon rundt hvorfor denne tilnærmingen er relevant for bedriftene i dag
    - Samfunnet og markedet er i konstant endring
    - Det forventes at bedriftene tar en samfunnsrolle
    - Forventninger og opplevelser hos kunden må tilpasses en digital tid
    - Kundene forventer merkevarer med substans
    - Nye muligheter for å bygge merkevare
    - Hvordan bruke design som uttrykk og design som prosess

    10:15

    Pause

    10:30

    Merkevaren er i konstant endring, hva er merkevaredrivere

    Introduksjon til et overordnet rammeverk for å forstå at merkevaren er i konstant endring
    - Vi ser på merkevaren som noe som er lagt til produktet og tjenesten, til å se produktet som en del av å bygge merkevaren
    - Vi går gjennom de tre sammenhengene og endringsdrivere: samfunn, marked, organisasjon

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Få en smakebit av prosessen designtenkning for å bygge merkevaren

    En kort innføring i prosessen fra idé til løsning. Deltakerne vil få en intensiv innføring i prosessen fra idé til løsning. De vil få en metode som tar man steg for steg igjennom de viktigste oppgavene. I denne vil man få ulike verktøy som kan hjelpe en i arbeidet med å utvikle løsningen.
    - Forstå utfordringen og sammenhengen den er en del av:
    - Undersøkelser marked, samfunn og organisasjon
    - Hvem utvikler man for
    - Ideutvikling og konseptualisering
    - Prototype og testing og videreutvikling

    14:00

    Pause

    14:15

    Få en smakebit av prosessen designtenkning for å bygge merkevaren, fortsetter

    16:00

    Avslutning dag 1

  • Dag 2

    08:45

    oppmøte, kaffe og te

    09:00

    Oppstart dag 2

    09:05

    Vi gjennomgår hva som er utviklet så langt og ambisjoner

    Diskusjon

    10:00

    Pause

    10:15

    Innivasjon i merkevarebygging og posisjon

    Kort innføring i hva innovasjon er og hva som er innovasjon i merkevarebygging, samt hvordan ulike løsninger kan gi ulike posisjoner i markedet. I denne oppgaven vil deltakerne få ytterligere verktøy som kan hjelpe de å utvikle konseptet videre til et innovativt merkevarekonsept. Det vil være innspill og diskusjoner hvor man vurderer de ulike løsningene som har blitt utviklet ut fra målet om å bygge innovativt merkevarekonsept, hvor produktet eller tjenesten har en sentral rolle i å bygge merkevaren.

    11:30

    Lunsj

    12:30

    Verktøy for utvikling av ambisjon og visjon

    - Hvordan sette ambisjon for merkevarekonseptet
    - Hvordan utvikle en visjon for merkevaren
    - Idéutvikling: lær å utvikle ulike merkevarestrategier innenfor det samme konseptet
    - Lær å velge riktig valg av løsning

    13:45

    Pause

    14:00

    Designtenkning - en repeterende prosess

    - Hvordan videreutvikle ved å redesigne den samme løsningen
    - Hvordan redesigne konseptet i lys av ambisjonen
    - Presentasjon av merkevarekonsept

    14:45

    Pause

    15:00

    Prinsipper i merkevarebygging og designtenkning

    Få til slutt en kort innføring i viktige prinsipper i merkevarebygging og designtenkning, før deltakerne inviteres til en diskusjon om hvordan tilnærmingen som er presentert i kurset appliseres.

    16:00

    Avslutning av kurset


  • Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
    Kursholdere

    Kursholdere

    • Person
      Monika Hestad

      Monika Hestad er utdannet sivilindustridesigner ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (2002) og har en doktorgrad (PhD) i merkevarebygging og industridesign fra samme institusjon (2008). Hun har arbeidet innen industridesign og forretningsutvikling i mer enn et... Les mer

    ´
    Kurssted

    Kurssted

    Thon Conference Vika Atrium

    • 5 - 6 des.

    Thon Hotel Vika Atrium ligger sentralt ved Aker Brygge i Oslo sentrum. Det er kort vei fra hotellet til blant annet Karl Johans gate og Nationaltheatret. I tillegg til flotte gjesterom har hotellet 16 kurs- og konferanserom i hyggelige omgivelser.For veibeskrivelse, ankomst med kollektivtransport og parkering, se lenker nedenfor..

    Adresse

    Munkedamsveien 45 0168 Oslo (Vis i Google Maps)

    Telefon: 22 83 33 00

    E-post: vika.kurs@thonhotels.no

    Nettsted: Klikk her

    Påmelding

    5 - 6 des.

    Designtenkning – en ny metode for innovasjon

    Oslo på Thon Conference Vika Atrium

    Ofte stilte spørsmål

    Ofte stilte spørsmål

    • Når er siste frist for påmelding?

      Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

    • Når kommer fakturaen?

      Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

    • Hva er inkludert i prisen?

      Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

    • Jeg har spesielle behov

      De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
      E-post: kunde@confex.no
      Telefon: +47 938 66 666

    note

    Hege Johannessen

    Prosjektleder

    Har du spørsmål?

    Kontakt prosjektleder: E-post hj@confex.no eller telefon 938 66 666

    Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

    For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

    Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.