Hvordan lede mennesker i praktisk arbeid

Lær deg praktisk ledelse og få ut det beste av de ansatte "på gulvet"!

Bli tryggere i håndteringen av både små og store utfordringer

Bilde
Om kurset:

Du kan skape effektive og motiverte ansatte!

Kurset hjelper deg å få det beste ut av dine medarbeidere,
og gir deg det som skal til for å stå støtt i lederrollen, selv når
det stormer som verst.

Du får praktiske teknikker og metoder for at du skal bli trygg
og strukturert i rollen som leder. Metodene du lærer kan du
ta i bruk umiddelbart. 

Ledelsen stoler på at du ordner opp, men av og til føler du
deg kanskje skviset mellom barken og veden av krav og forventninger? Bli tryggere, tydeligere og mer effektiv i
rollen som leder - meld deg på kurset i dag!

  
Målgruppe

Lederstillinger i både privat og offentlig sektor, med ansvar for praktisk innrettet ansvarsområde

Læringsutbytte

  • Sjef eller kamerat – slik takler du den vanskelige balansen
  • Hvordan stille krav og få effektive medarbeidere
  • Lær å håndtere vanskelige personer, tøffe samtaler og konflikter
  • Hvordan utøve god ledelse når du selv er operativ
  • Hvordan lede og motivere ulike mennesketyper

Fordeler med kurset

  • Øk din trygghet i rollen som leder
  • Tydeligere lederkommunikasjon
  • Effektivisering av jobbhverdagen
  • Møt ulike bransjer for erfaringsutveksling
  • Utvid nettverket

Sitter tilbake med mange gode innspill som jeg har tatt med tilbake i mitt arbeid. Allerede på mandagen etter kurset begynte jeg med forandringer etter det jeg har lært!

Ivar Søren Stubkjær, Lagerformann, Lantmännen Cerealia

God læring. Satt ting litt i perspektiv spesielt for meg som er helt ny som leder.

Pål Løken, Avdelingsleder, Tronrud Engineering AS

Dette kurset burde vært obligatorisk for alle, også de som ikke er ledere (ennå). Tenk hvis vi hadde fått 20 % av ledere i norske bedrifter til å tenke ledelse på en slik måte…

Hans Zakarias Schjelderup, Stasjonsleder, Hålogaland Kraft AS
Program

Program

Dag 1

08:30 - Registrering, morgenkaffe og mingle
09:00 - Dagen starter

Din lederrolle - mellom barken og veden

  • Hvordan takle skvisen mellom ledelse, kolleger, tid og ansvar
  • Slik takler du situasjoner der ledelse og medarbeidere drar i ulik retning
  • Hvordan ta deg av driften og samtidig ha tid til å lede

Sjef eller kamerat - den vanskelige balansegangen

  • Fra kollega til leder - rollen som «ledarbeider»
  • Hvor kamerat kan du være når du er sjef?
  • Hvordan skape den gode relasjonen uten å bli for nær

Slik gir du postitive og negative tilbakemeldinger

  • Hva er motivet og målet med din tilbakemelding
  • Hva gjør du når tilbakemeldingen din blir avvist eller bortforklart

Hvordan stille krav og få dine medarbeidere til å jobbe effektivt

  • Slik gir du en ordre uten at det høres ut som en ordre
  • Felles forventningsavklaring gir felles ståsted - lag spilleregler
  • Motivasjon og engasjement - hvordan få dine medarbeidere til å yte sitt beste og skape resultater

Økt effektivitet gjennom åpenhet og tillitt

  • Slik delegerer du både spennende og kjedelige oppgaver på en riktig måte
  • Hvordan få medarbeiderne til å akseptere at du delegerer
  • Når bør du delegere, og hvem skal du gi oppgaven
  • Prioriter din arbeidsdag. Hva er viktig, og hva er ikke viktig

 

11:30 - 12:30 – Lunsj

Kurset fortsetter

15:30 - Kursdagen avsluttes

Dag 2

08:30 - Oppmøte, morgenkaffe og mingle
09:00 - Dagen starter

Hva skaper trivsel og hva truer trivsel

  • Lederen som trivselsbygger
  • Om arbeidsgiverrollen - hva betyr det
  • Felles kjøreregler - slik vil vi ha det på jobb

Hvordan håndtere medarbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø

  • Å skape en følelse av sikkerhet
  • Hvordan få bukt med «kos med misnøye», baksnakking og mobbing

Er personer vanskelig - eller har de det vanskelig

  • Hvordan håndterer du medarbeidere som ikke lever opp til forventningene
  • Slik håndterer du medarbeidere hvor du mistenker psykiske problemer eller rusmisbruk
  • Slik hjelper du om medarbeidere opplever stress og fare for utbrenthet

Konflikthåndtering og konfliktløsing

  • Uenighet, konflikt og mobbing - hvor går grensene
  • Slik skaper du en arena hvor det er trygt å løse en gryende konflikt
  • Når skal du gripe inn i en konflikt, og når bør du la være
  • Å håndtere konflikter og forene forskjellighet - slik får du de involverte til å ta ansvar
  • Hvordan unngå selv å ta over problemet - hvem «eier» konflikter

Tydelig og klar kommunikasjon i praksis

  • Hvordan skaper du god dialog
  • Hva hadde du tenkt å si, hva sier du, hva «hørte» mottaker og hvordan ble ditt budskap tolket

Hvordan motivere deg selv og dine medarbeidere

  • Hvordan motivere når jobben er lite utfordrende
  • Kunsten å takle hverdagens utfordringer
  • Egenomsorg i lederrollen - å se sin rolle, hva du gjør og hvem du er

11:30 - 12:30 – Lunsj

Kurset fortsetter

15:30 Kurset avsluttes


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

  • Person
    Morten Teien Sekkeseter

    Morten T. Sekkeseter er en av Norges dyktigste foredragsholdere innen kommunikasjon, motivasjon og lederutvikling. Han har spesialisert seg innen klassisk og moderne retorikk. Morten... Les mer

  • Person
    Tore Grøndalen

    Tore Grøndalen har allsidig erfaring som foredragsholder, coach og HMS-rådgiver fra ulike bransjer og arbeidsmiljøer. Han er utdannet fysioterapeut og kjent for sine motiverende og... Les mer

´
Goodie

Lyst på mer lesestoff?

  
Visste du at vi har et stort bibliotek med e-læringsbøker, klare til gratis nedlastning for deg? 

Ta meg til biblioteket!

Kurssted

Kurssted

Konferansested sentralt i Trondheim annonseres senere

  • 26 - 27 mai

Adresse

(Vis i Google Maps)

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer senest fem dager etter bestilling. Ved manglende informasjon om elektronisk faktura, sendes postfaktura én uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er ti dager.
     
    Les mer om våre salgsvilkår her

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på:
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Siri Husby

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post siri.husby@confex.no eller telefon 938 66 666

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.