Konflikter og vanskelige personalsaker

Bli i stand til å møte utfordrende situasjoner på en ryddig og profesjonell måte

Tala & engagera

Få verktøyene du trenger for å løse daglige utfordringer på arbeidsplassen og lær deg hva som skal til for å motivere medarbeiderne i krevende situasjoner!

Bilde line background Layer 1

Påmelding

3 - 4 des.

Konflikter og vanskelige personalsaker

Bergen på Konferansested sentralt i Bergen annonseres senere

Om kurset:

Er du forberedt når de vanskelige personalsakene oppstår?

Bli i stand til å møte utfordrende situasjoner på en ryddig og profesjonell måte. Du lærer mer om hvilke arbeidsrettslige krav og plikter du som leder må forholde deg til, og hva du kan kreve av dine medarbeidere. 

Ved å ha kjennskap til regelverket, blir du i stand til å ta de riktige beslutningene. Vårt kurs gir deg verktøyene du trenger for å løse daglige utfordringer på arbeidsplassen og hva som skal til for å motivere medarbeidere i krevende situasjoner.

Konflikter på en arbeidsplass er normalt – det er ikke nødvendigvis konflikten i seg selv, men måten vi møter den på som kan bli avgjørende for utfallet.

Er du klar for å ivareta relasjonene i din virksomhet, slik at resultatene vedvarer og løsningene består?

Meld deg på kurset i dag!

Målgruppe:
Ledere, mellomledere, tillitsvalgte og andre som arbeider med personalsaker.

Læringsutbytte

  • Hvor stort handlingsrom ledere på ulike nivåer har
  • Hvordan unngå juridiske fallgruver og kostbare prosesser
  • Hvordan bekjempe og forebygge alvorlige konflikter på arbeidsplassen
  • Hvordan håndtere medarbeidere som ikke fungerer
  • Kommunikasjon og motivasjon – ledernes viktigste verktøy i personalsaker

Fordeler med kurset

  • Få bevissthet og kunnskap om konflikthåndtering
  • Bli bedre til å håndtere balansen mellom styringsrett og omsorgsplikt
  • Ivareta relasjoner, slik at resultater vedvarer og løsninger består
  • Få verktøy til å bygge en kultur som tar opp konflikter på en god og konstruktiv måte
  • Del erfaringer med likesinnede fra ulike bransjer

Det er et av de beste kursene jeg har deltatt på. Innholdet som ble presentert samsvarte med forventningene jeg hadde ut fra agendaen på kurset. Kombinasjonen med jus og kommunikasjon på kurset synes jeg er veldig viktig. Jeg er selv jurist, men hvordan kommunisere når man skal bruke lovverket i forhold til ansatte er ekstremt viktig for å kunne gjøre en best mulig jobb.

Anette Linnebo Race, Spesialrådgiver HR, Formuesforvaltning AS
Program

Program

Dag 1

08:30 Registrering, morgenkaffe og mingle
09:00 Dagen starter

Konflikter som skaper dårlig arbeidsmiljø

  • Hvilke krav stiller arbeidsmiljøloven til arbeidsmiljøet
  • Viktigheten av systematisk HMS-arbeid     
  • I hvilken grad kan man bruke styringsretten til å omplassere «problemet»
  • Hva gjør du med mobbing og trakassering på arbeidsplassen

Medarbeidere som mangler kvalifikasjoner eller ikke fungerer på en god måte

  • Viktigheten av å bruke prøvetiden på en god måte
  • Viktigheten av å ta opp avvik i prestasjoner
  • I hvilken grad kan man bruke styringsretten til å endre arbeidsoppgaver
  • Uakseptabel adferd i og utenfor arbeidsforhold

11:30 - 12:30 Lunsj

Problematisk sykefravær

  • Kort om regelverket rundt sykefravær, med fokus på arbeidsgivers oppfølgingsplikt
  • Kan vi si opp en arbeidstaker på grunn av sykdom eller fravær

Formkrav ved gjennomføring av vanskelige personalsaker

  • Formkrav ved møteinnkalling og referat
  • Hvem har arbeidstaker rett til å ha med seg
  • Hva skjer hvis arbeidstaker ikke møter

Hvis konflikten eller personalsaken fører til oppsigelse eller avskjed

  • Kravet til saklig grunn/vesentlig mislighold
  • Saksbehandlingsreglene i forbindelse med oppsigelse eller avskjed
  • Suspensjon i påvente av nærmere undersøkelser
  • Sluttavtale som et alternativ

Marion Holthe Hirst, Sven Ivar Lønneid

15:30 Kursdagen avsluttes.

Dag 2

08:30 Oppmøte, morgenkaffe og mingle
09:00 Dagen starter

Konfliktforståelse

  • Hvordan utvikler konflikter seg
  • Forstå konflikters ingredienser
  • Psykologiske sperrer i konflikter
  • Den kloke juridiske tilnærmingen i kommunikasjonen

Kommunikasjonsferdigheter som gjør samtalene bedre

  • Lytteferdigheter
  • Effektive spørsmålsteknikker
  • Påvirkningsmetoder som ansvarliggjør
  • Avvæpningsteknikker
  • Øvelser

11:30 - 12:30 Lunsj.

Ulike situasjoner krever ulik tilnærming

  • Forberedelser til viktige samtaler
  • Hvordan kan ulike vanskelige personalsaker håndteres?
  • Håndtering av mennesker som er mangler motivasjon
  • Mekling mellom to parter i konflikt
  • Håndtering av fastlåste situasjoner
  • Praktisk trening på ulike situasjoner

Morten Teien Sekkeseter

15:30 Kurset avsluttes.


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

    Vi jobber med å få Kursholdere på plass. Mer informasjon kommer.
´
Goodie

Last ned vår gratis eBok: Effektive kommunikasjonsferdigheter

Kurssted

Kurssted

Konferansested sentralt i Bergen annonseres senere

  • 3 - 4 des.

Adresse

(Vis i Google Maps)

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer 5 dager etter bestilling. Har du valgt postfaktura kommer denne ca en uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er 10 dager.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på 
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Håkon Olsvik Fjukstad

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post hof@confex.no eller telefon 938 66 666

Goodie

Hvordan er bedriftskulturen hos dere?

Få tilgang til og lær om KulturKoden - rammeverket som skaper en virksomhetskultur hvor strategi settes til livs, og strekker både individ og virksomhet mot meningsfulle mål og ambisjoner.

Meld deg på KulturKoden her!

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.