Avtalerett

Grunnleggende kurs i avtalerett fra Confex – markedets eneste ISO-sertifiserte kursleverandør – gir deg våpnene du trenger. Hvordan lese en kontrakt rett, lær deg forhandling og kartlegg risiko før avtaleinngåelse.

Bli trygg i forhandlinger og minimer risiko

Bilde
Alternative datoer
  • 27 - 28 mai (2020)
Om kurset:

Grunnleggende kurs i avtalerett

 

Kjenner du til beste praksis i avtaleforhandlinger, og de seneste dommene som påvirker avtaleretten? 

Oppdater deg på inngåelse av avtaler og kontrakter,
juridiske fallgruver og en oppfriskning i forhandlingsteknikk. 

Bli trygg på utformingen av kontrakter, lær hvordan du sikrer immaterielle rettigheter og inngår avtaler med internasjonale selskaper. Kurset gir deg kunnskap til å vite om en kontrakt er juridisk holdbar og hva dette faktisk innebærer. 

Minimer risiko med juridisk forståelse etter dette kurset,
slik at du sikrer virksomheten gode og juridisk presise, kontrakter.

Vær oppdatert og skjerpet til neste gang du skal inngå nye avtaler, enten det er med inn- eller utland. Vi hjelper deg på vei - meld deg på kurs i dag! 

    
Målgruppe
Ansatte i både privat og offentlig sektor som jobber med
innkjøp eller salg, uavhengig av bransje og nivå.

 Læringsutbytte:

  • Endringer i avtaleretten
  • Viktigste juridiske fallgruvene 
  • Forbedret forhandlingsteknikk
  • Begrense kontraktsrisikoen
  • Forarbeid til avtaleinngåelsen
  • Unngå tvister underveis

 

Fordeler med kurset: 

  • Sikre holdbare kontrakter
  • Bli trygg i forhandlinger 
  • Effektivisering i jobbhverdagen
  • Økt kompetanse
  • Utvidet nettverk

Fin balanse mellom presentasjon og digresjon. Flink til å aktivere publikum og å gjøre seg interessant.

Odd Magne Astrup, Økonomisjef, Franzefoss Minerals AS

Engasjert og erfaren foreleser med en fin praktisk tilnærming til stoffet. Snakket høyt og tydelig, og i et passe tempo. Gikk grundig gjennom de viktige tingene (essensen av kurset).

Tina E. Gundersen, Daglig leder, Høst verdien i avfall AS

Teknikker for å lage gode og forståelige avtaler, og råd for tolkning knyttet til lovverk (holdbare argumenter etc). Det er mye lettere enn man tror å være uklar.

Frida Kostøl, General manager Grønn Vekst, Høst verdien i avfall AS

Bra opplegg

Eli Clausen, Proposal Manager, APL Norway AS
Program

Program

  

Dag 1

08.30 - Oppmøte, registrering og oppsett av egen PC 
09.00 - Program
BETYDNINGEN AV GOD KONTRAKTSTYRING

  • Målsettingen med kurset
  • Avtaleretten og trender
  • Risiko i kontrakten
PLANLEGGING
  • Ulike kontraktsmodeller og prisformat
  • Fordeler og ulemper
  • Hva er rett for deg og din bedrift
  • Fordel risiko mellom kjøper og selger
  • Hvem bør bære risiko
  • Argumenter til forhandling om risikofordeling
HVA BØR AVTALEN INNEHOLDE
  • Avtaleformater i norsk næringsliv
  • Avtaler med utenlandske selskaper
  • Beskytt immaterielle rettigheter
  • Intensjonsavtaler og rammeavtaler
  • Gode tips og råd
  • Vanlige feil når man skriver avtaler

Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

16.00 Kurs avsluttes

  

Dag 2

08.45 - Oppmøte og morgenkaffe
09.00 - Program

HÅNDTER FINANSIELL RISIKO
  • Hva skjer hvis kunden ikke betaler
HVA INNEBÆRER KONKURS
  • Hva skjer når kunden går konkurs
  • Hva skjer når leverandøren går konkurs
  • Hvordan unngå kredittrisiko
  • Praktiske tips som begrenser risikoen
HVORDAN TOLKE AVTALER
  • Hva er tolkning
  • Forstå grunnleggende tolkningsprinsipper
  • Hovedregler om tolkning
  • Hvordan domstolene tolker avtaler
  • Praktiske konsekvenser av tolkningslæren
  • Tolkning av internasjonale avtaler
AVTALEGJENNOMFØRINGEN
  • God kontraktsadministrasjon
  • Lær varselsignaler
  • Gjennkjenn problemprosjekt
  • Håndtering av påbegynnende diskusjoner
  • Klassiske feil du må unngå
  • Praktiske råd
  • Håndtering av ulike kontrakter
HÅNDTERING AV TVISTER
  • Hva er mislighold og hvilke former finnes
  • Hvilke «våpen» har man i en tvist
  • Håndtering av krav om kontraktsbrudd
  • Hvordan opptre i en tvistesituasjon
  • Praktiske råd
  • Når må det reklameres
  • Foreldelse av krav
  • Lær gode konfliktløsningsmekanismer
  • Fordeler og ulemper
  • Praktiske ekspempler
FORHANDLINGSTEKNIKK
  • Ulike forhandlingssituasjoner
  • Konkurranseorientert vs. samarbeidsorientert
  • Fordeler og ulemper
  • Forberedelse og gjennomføring
  • Hvordan skape merverdi
  • De vanligste feilene i forhandlinger

Deilig lunsj blir servert midt på dagen.

Det blir lagt inn regelmessige pauser, med serveringer av kaffe, te og forfriskninger.

16.00 Kurs avsluttes


Programmet vil ikke alltid bli fulgt 100% kronologisk, men kan bli tilpasset noe gjennom dialog mellom deltakere og kursleder.
Badge

Confex er ISO 9001-sertifisert

Du som deltaker får kursbevis fra en ISO 9001-sertifisert bedrift.
Les mer om sertifisering her.

Badge

100% fornøydgaranti

Om du ikke er helt fornøyd etter avsluttet kurs, kan du gå kurset igjen eller delta på et av våre andre populære kurs

Kursholdere

Kursholdere

  • Person
    Kjell Steffner

    Advokat Kjell Steffner er partner i Hill & Co advokatfirma. Han er en erfaren og dedikert IKT-advokat som fascineres av teknologi. Kjell er utpreget praktiker og en svært populær... Les mer

  • Person
    Mari Anette Kristiansen Eldøy

    Mari Eldøy er senioradvokat i Hill & Co advokatfirma. Hun har bred erfaring innenfor de fleste fagområder, med hovedvekt på prosedyre, kontraktsrett, selskapsrett og arbeidsrett.... Les mer

´
Goodie

Lyst på mer lesestoff?

  
Visste du at vi har et stort bibliotek med e-læringsbøker, klare til gratis nedlastning for deg? 

Ta meg til biblioteket!

Kurssted

Kurssted

Bjørvika Konferansesenter

  • 17 - 18 mar.
  • 27 - 28 mai

Lyse og trivelige lokaler, lekker pausemat og service av ypperste klasse! Bjørvika Konferansesenter er kåret til Årets konferansested flere ganger. Bjørvika Konferansesenter ligger i første etasje i Oslo Atrium som ligger ligger rett øst for Thon Hotel Opera. Bygget er skiltet med bl.a. EY (Ernst & Young) og Avinor. Hovedinngangen finner du på sjøsiden, mot Operahuset.

Adresse

Dronning Eufemias gate 6 0191 Oslo Norge (Vis i Google Maps)

Telefon: 24 00 30 00

E-post: konferanse@no.ey.com

Nettsted: Klikk her

Badge

Er dere tre eller flere?

Vi hjelper deg gjerne med et tilpasset tilbud.
Kontakt oss på 

Badge

Bedriftsintern opplæring

Vi kommer gjerne til deg og holder kurs.
Kontakt oss på 

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når er siste frist for påmelding?

    Vi har ingen påmeldingsfrist, du kan melde deg på som deltager så lenge det er plasser igjen på kurset.

  • Hva er inkludert i prisen?

    Deltageravgiften inkluderer servering i pauser og lunsj. På enkelte kurs får du også dokumentasjon og deltagerbevis.

  • Når kommer fakturaen?

    Elektronisk faktura kommer senest fem dager etter bestilling. Ved manglende informasjon om elektronisk faktura, sendes postfaktura én uke etter bestilling. Kurset betales alltid i forkant og betalingsfristen er ti dager.
     
    Les mer om våre salgsvilkår her

  • Jeg har spesielle behov

    De fleste av våre kurslokaler er tilrettelagt for funksjonshemmede, men kontakt kundesenteret på:
    E-post: kunde@confex.no
    Telefon: +47 938 66 666

note

Siri Husby

Prosjektleder

Har du spørsmål?

Kontakt prosjektleder: E-post siri.husby@confex.no eller telefon 938 66 666

Goodie

Har du IT-kontrakter med høye driftsdkostnader?

Få de beste avtalene med dine leverandører gjennom kurset
"IT-kontrakter - Inngåelse og oppfølging"

   

Meld deg på kurset her!

Denne siden fungerer ikke i din nettleser.

For å vise siden kan du oppgradere nettleseren til en nyere versjon, bytte til en annen nettleser (for eksempel Chrome eller Firefox) eller åpne siden på mobiltelefonen eller tablet.

Du kan også kontakte oss på e-post eller telefon for mer informasjon om våre arrangementer eller for å gjøre en direkte booking. Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon 05788 eller e-post kunde@confex.no.